Thursday, May 05, 2005

اعتلاء جنبش کارگری ایران و پایان رکود در جنبش انقلابی 1

رکود سنگین در جنبش انقلابی و در رأس آن، جنبش کارگری ایران به پایان کامل خود می رسد. شرایط رکود و فقدان ابتکارات سازمانیافتۀ توده ای ومستقل از رژیم، به دنبال آغا ز ترور فاشیستی رژیم اسلامی از مقطع سی خرداد سال هزارو سیصد وشصت، و در نتیجۀ شکست قطعی انقلاب ایران، بر جنبش کارگری ودموکراتیک حاکم گردید. ماموران رژیم اسلامی سرمایه داران با سبعیت غیر قابل تصوری، بیش از صد هزار نفر از توده های مردم، مبارزین و انقلابیون را در مقابل چشمان حیرت زدۀ مردم ایران، به جوخه های اعدام سپردند، در زیر شکنجه های هولناک تکه پاره کردند، و در درگیریهای خیابانی ویا در کردستان ومناطق دیگر به قتل رساندند. رژیم جنایتکار اسلامی علاوه بر این ددمنشی هنوز باورنکردنی، با ادامۀ آگاهانۀ جنگ ارتجاعی، که رژیم سابق عراق پس از یک سال خواستار پایان آن شده بود، نظام ترور آشکار مردم ایران را هر چه بیشتر تثبیت نمود. نتیجۀ این دورۀ طولانی سلطۀ تروریسم لجام گسیختۀ هارترین جناح بورژوازی ایران، غلبۀ ارتجاعی ترین سیاست های سرمایه داری و قوانین اسلامی-ضد انسانی بر سرنوشت طبقۀ کارگر و سایر توده های مردم ایران بود. اول ماه مه امسال و قدرت نمایی کارگران ایران در این روز بزرگ، آشکارا زنگ پایان این دورۀ طولانی رکود و آغاز جنبش های کارگری- انقلابی سازمانیافته در ایران را به صدا در آورد.
در اول ماه مه سال گذشته، برای اولین بار در بیست و پنج سال قبل از آن، کارگران سقز قصد خود را برای برگزاری جشن روز کارگر، به صورت یک میتینگ خیابانی اعلام کردند. اما پیش از برگزاری این تجمع، ماموران سرکوبگر رژیم دست به بازداشت کارگران مبتکر آن زدند. در سال جاری اما، در چندین شهر چندین راهپیمایی بزرگ خیابانی و تجمعات متعدد دیگر در سالنها و مراکز همگانی صورت گرفت. در هیچیک از مراسم های امسال، ماموران سرکوب رژیم، قادر به جلوگیری کامل از تجمعات توده های کارگر نشدند. همین، خصلت اصلی مبارزات کارگری در اول ماه مه امسال را برجسته می کند و نشان می دهد، توازن قوای سیاسی در جامعه، آشکارا به نفع توده های مردم تغییر کرده است.
در راهپیمایی کارگران سنندج به منا سبت روز کارگر، علیرغم تلاش مأموران سرکوب رژیم برای جلوگیری از آن ، بیش از هزار نفر از کارگران وخانواده های کارگران در خیابانهای مرکزی شهر، دست به راهپیمایی زدند. در انتهای مراسم نیز قطعنامه ای در پانزده ماده، قرائت شد. در این قطعنامه بر خواستهای متعدد اقتصادی وسیاسی کارگران انگشت گذاشته می شود. کارگران خواهان افزایش دستمزدها، پرداخت فوری حقوق معوقه و اعلام عدم پرداخت به موقع دستمزدها به عنوان جرم، کاهش ساعات کار به سی ساعت د رهفته و لغو اضافه کاری، بیمۀ بیکاری برابر ومکفی برای زنان و مردان، محکوم نمودن خارج ساختن کارگاههای زیر پنج و ده نفره از شمول قانون کار ، به رسمیت شناسی حق اعتصاب و آزادی بی قید و شرط عقیده، بیان، مطبوعات و ایجاد تشکل گردیده اند. کارگران ضمن ضد انسانی توصیف کردن قرار داد های موقت کار، خواهان لغو فوری آنها شده، خواستار ممنوعیت استثمار کودکان ، تعطیلی روزکارگر و حل مشکل مسکن گردیده اند. قطعنامه همچنین با طرح خواست تعطیلی روز کارگر، از مبارزات معلمان و پرستاران حمایت کرده و با شعار " پرولتاریای جهان متحد شوید " به پایان می رسد. کارگران سنندج همچنین، با حمایت ا ز کمیتۀ پیگیری ایجاد تشکل های آزد کارگری، برحق سازمانیابی مستقل خود تأکید نموده ا ند
در مراسم دیگری نیز در سنندج، صد ها نفر از مردم، به دعوت کانون دفاع از حقوق کودکان وجامعۀ حمایت از زنان د رسالنی در شهر تجمع کرده و روز کارگر را گرامی داشتند. مراسم کارگران ومدافعین حقوق زنان وکودکان با سرود انترناسیونال آغاز گردید. سخنرانان دیگری از کانون خبازان سنندج و کانون معلمان نیزضمن تجلیل از روز جهانی کارگر، خواستهای خود را بیان کردند.
ادامه دارد