Thursday, May 05, 2005

اعتلاء جنبش کارگری ایران و پایان رکود در جنبش انقلابی3

در مراسم دیگری ازسوی جمعی از کارگران مبارز در پیکان شهر، برگزارکننده گان مراسم روز کارگر، نظیر همکاران خود در مراسم کمیتۀ پیگیری در تهران، دست به یک اقدام بی سابقه می زنند. در این مراسم که از سوی کمیتۀ بیکاران تهران وحومه برپا شده بود، نمایشنامۀ عباس آقا کارگر ایران ناسیونال از سوی یک گروه از کارگران هنرمند به روی صحنه آمد. این نمایشنامه که اثر کمونیست انقلابی ومدافع پیگیر آرمانهای سوسیالیستی طبقۀ کارگر، سعید سلطان پور می باشد، در سالهای اوائل انقلاب دهها بار در شهر های مختلف کشور به نمایش در آمد و هر بار باموجی از ابراز احساسات و حمایت کارگران مواجه شد. سعید سلطان پور شاعر ونویسنده، زندانی سیاسی در رژیم سلطنتی، استاد دانشگاه در دانشکدۀ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران، عضو ونویسنده در نشریۀ مرکزی یکی از سازمان های بزرگ کمونیستی و خالق این اثر ارزشمند کارگری، خود به دلیل تعهد به آرمانهای انسانی طبقۀ کارگر، در تیرماه هزاروسیصد وشصت، از سوی رژیم جنایتکار اسلامی به جوخۀ اعدام سپرده شد. در ضمن اجرای نمایشنامه همچنین، حاضرین در سالن، با همراهی در خواندن سرودۀ سعید سلطانپور در این نمایشنامه، رادیکالیسم سیاسی رو به رشد در میان صفوف کارگران و بی اعتنایی به سیاست سرکوب وارعاب رژیم ترور اسلامی را آشکار ساختند. این برای اولین بار از سال هزار وسیصد وشصت به بعد و اعدام کمونیست انقلابی سعید سلطان پور است که نمایشنامه عباس آقا کارگر ایران ناسیونال در ایران، آنهم در یک مراسم علنی و از سوی خود کارگران اجرا می شود. ابتکار سیاسی-انقلابی کارگران مراسم پیکان شهر، یقینا به الگویی از انقلابی گری وترویج رادیکالیسم کمونیستی در مبارزات کارگری آتی در کشور تبدیل خواهد گردید. " باش تا صبح دولتت بدمد ، کاین هنوز از نتایج سحر است"!
کارگران برگزار کنندۀ مراسم پیکان شهر، مشکلات انبوه وزندگی طاقت فرسای کارگران بیکار در کشور را تشریح کرده، ودزدی ها و غارت ثروت های جامعه توسط سرمایه داران وعوامل دولتی آنها را افشاء نمودند. کارگران مراسم پیکان شهر، همچنین بر این حقیقت تأکید نمودند که داشتن کار و خانه ای برای زندگی، یکی از خواستهای ابتدایی انسان هاست. به گفتۀ یکی از سخنرانان این مراسم، در حالیکه انبوهی از کارگران ایران قادر به تأمین نان خالی برای فرزندان خود نیستند، عناصر غارتگر وابسته به رژیم، برای اعضای خانوادۀ خود، کشتی تفریحی یک میلیارد تومانی خریداری نموده و به این ترتیب حاصل کار کارگران را به ملک خصوصی خود تبدیل می نمایند. بنا به گفتۀ یکی از سخنرانان مراسم، هزینۀ دکوراسیون دفتر به اصطلاح کار عناصر سرکوبگری از رژیم، حتی از کل دریافتی ماهانۀ کارگران یک کارخانه هم بیشتر است.
در مراسم اول ماه مه امسال کارگران در پیکان شهر، همچنین شعار های روز جنبش کارگری ایران یعنی کار ، مسکن ، آزادی و حق کار به عنوان یک حق طبیعی انسان، ونیز نفی قرارداد های موقت کار بر پلاکارت هایی بر روی بر روی دیوار های محل برگزاری مراسم نصب شده بودند. برگزار کننده گان مراسم پیکان شهر، حمایت خود را از کمیتۀ هماهنگی ایجاد تشکل کارگری نیز، اعلام نمودند. این کمیته که به تازه گی از سوی گروهی از فعالین کارگری و روشنفکران مبارز طبقۀ کارگر تشکیل شده است، بیاینه ای را با امضاء بیش از سه هزار نفر ازکارگران کشور، و در آستانۀ اول ماه مه، منتشر ساخته است. کارگران در بیانیۀ کمیتۀ هماهنگی، فقر وفلاکت و بیکاری تحمیل شده از سوی سرمایه داران به توده های کارگر را محکوم کرده، بر عزم خود در ایجاد تشکل های مستقل کارگری تأکید نموده، واز کارگران خواسته اند، بدون چشم دوختن به اجازه ویا عدم اجازۀ رژیم اسلامی ، تشکل های مستقل و سراسری خود را تشکیل دهند. اطلاعیۀ کمیتۀ هماهنگی، نظیر بیانیۀ کمیتۀ پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری، با استقبال وسیعی در بین کارگران مواجه شده و موجی از پشتیبانی در میان فعالین کارگری را نیز به دنبال، آورده است. ادامه دارد