Thursday, May 05, 2005

اعتلاء جنبش کارگری ایران و پایان رکود در جنبش انقلابی4

مراسم سقز، یک گام به پیش دو گام به پس
چگونه رژیم اسلامی از اختلاف نظرات در میان فعالین جنبش کارگری سود برد؟
کارگران سقز به عنوان پیشگام کارگران ایران در برگزاری جشن روز کارگر به طور علنی ودر سطح شهر
امسال نیز با فعالیتی پردامنه به استقبال روز کارگر رفتند. در شهر سقز، از یک هقته پیش، با پخش اطلاعیه هایی و نصب پرچمهای سرخ در خیابانها، کارگران سقز قصد خود را به برگزاری جشن اول ماه مه، علیرغم اقدامات سرکوبگرانۀ مأمورین رژیم نسبت به برگزار کننده گان مراسم سال قبل، اعلام کردند. مامورین رژیم با برنامه ای از قبل، تلاش نمودند از طریق احضار کردن بازداشت شده گان سال قبل برای روزهای دهم ویازدهم اردیبهشت، با تشدید جو ارعاب نسبت به فعالین کارگری، برگزاری مراسم امسال را غیر ممکن سازند. اما به دلیل شرایط مبارزاتی و آگاهی به ارادۀ توده های کارگر، روزهای تعیین شده برای محاکمه کارگران را لغونموده و راه سازش با کارگران و استفاده از تضاد های درون جنبش کارگری را در پیش گرفتند.
درنتیجۀ مذاکرات فعالین کارگری و فرماندار شهر و سایر مسئولین سرکوب گر رژیم اسلامی، قرار بر اجرای
مراسم مشترکی از سوی فعالین مستقل کارگری و ارگان شبه فاشیستی موسوم به خانۀ کارگر می شود. این مراسم در یک سالن و با حضور نزدیک به دو هزار نفر از کارگران و خانواده های آنان برگزار می شود. در این مراسم، فرماندار رژیم و مسئولین جریان ضد کارگری خانۀ کارگر سخنرانی نموده و حتی نمایش تحقیر کننده ای نسبت به کارگران نیز، تحت عنوان طنز اجرا می شود. سخنرانی نمایندۀ مستقل کارگران مورد استقبال کارگران واقع شده و صحبت های عناصر سرکوبگر وابسته به خانۀ کارگر، مورد اعتراض واقع می شود. حاضرین در مراسم جشن اول ماه مه، همچنین به سخنرانی فرماندار سقز و رئیس ادارۀ کار رژیم در سقز گوش می کنند. نمایندۀ مستقل کارگران سقز در این مراسم از حقوق کارگران دفاع نموده و از شرایط دشوار زندگی کارگران سخن می گوید. او همچنین بازداشت و مضروب نمودن یکی از فعالین کارگری در آستانۀ برگزاری مراسم اول ماه امسال در این شهر را افشاء ومحکوم می کند. سخنران نمایندۀ مستقل کارگران ضمن رد شورا های اسلامی و خانۀ کارگر رژیم، بر ضرورت ایجاد تشکل های کارگری مستقل از رژیم تأکید نموده و اطلاعیۀ کمیتۀ هماهنگی ایجاد تشکل کارگری را برای کارگران حاضر در سالن مراسم می خواند. سخنران سپس قطعنامۀ مراسم اول ماه مه در سقز را قرائت نموده و مزایای داشتن تشکل کارگری مستقل را برای کارگران برمیشمرد. مراسم اول ماه مه سقز در آرامش پایان می گیرد.
آنچه که مسلم است قصد رژیم در بر گزاری یک مراسم مشترک با فعالین مستقل کارگری، تلاش برای کنترل مبارزات کارگران سقز، جلوگیری از ابتکارات مستقل توده ای وبویژه دامن زدن به اختلافات موجود در میان نماینده گان گرایشات درون جنبش کارگری ، برای ضربه زدن به آن وتضعیف جنبش کارگری است. فعالین مستقل کارگری در سقز عمدتاً از امضاء کننده گان بیانیۀ کمیتۀ هماهنگی ایجاد تشکل کارگری می باشند. این کمیته در پی وجود اختلاف نظر با کمیتۀ پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری، در روش دنبال نمودن خواست ایجاد تشکل های مستقل کارگری تشکیل شد و خواهان ایجاد تشکل های کارگری بدون مراجعه به ادارات رژیم می باشد. اینکه علیرغم تأکید کمیتۀ هماهنگی بر استقلال هر چه بیشتر فعالین کارگری از رژیم، اعضاء این کمیته مراسم مشترک با خانۀ کارگر، شوراهای اسلامی و حتی نماینده گان رسمی رژیم برگزار نموده و به سخنرانی فرماندار و رئیس خانۀ کارگر شهر، گوش فرا می دهند، روشن نیست.
مراسم اول ماه مه امسال در سقز علیرغم جنبه های بسیار مثبت و تدارک پیشا پیش آن، و همچنین کشاندن رژیم به یک موضع عقب نشینی در برخورد به فعال کارگری بازداشت شده، اما بعلت عدم برگزاری یک مراسم مستقل و حتی زیر چتر عناصر ضد کارگری ومامورین یک رژیم ترورقرارگرفتن، یک عقب نشینی آشکار نسبت به سال قبل محسوب می شود. این کاستی عمدتا از طریق وجود رقابت میان کمیتۀ پیگیری و کمیتۀ هماهنگی ایجاد تشکل های کارگری و استفادۀ آگاهانۀ ماموران رژیم سرکوب، از این اختلافات ممکن گردید. روشن است کارگران تحت هیچ شرایطی نمی توانند، روز کارگر را با مزدوران سرکوب گر و ضد کارگری ونماینده گان رسمی رژیم سرمایه داران، آنهم نمایندۀ هارترین جناح سرمایه داری، جشن بگیرند. روز اول ماه مه، اساسا روزی است علیه سرمایه داران و رژیمهای آنان.
با وجود این، مراسم روز کارگر در سقز یک تجربۀ گرانقدر بر جای گذاشت. این تجربه، که رژیم سرمایه تحت فشار مبارزات کارگری دست به عقب نشینی می زند. اما در همه حال در پی نفوذ در میان کارگران، ایجاد توهم در درون صفوف آنان، و امیدوار ساختن کارگران به راههای قانونی حل معضلات خود، و به ویژه استفاده از اختلافات گرایشهای درون جنبش کارگری برای جلوگیری از اتحاد طبقاتی کارگران است. ادامه دارد