Sunday, May 08, 2005

اعتلاء جنبش کارگری ایران و پایان رکود در جنبش انقلابی 6

کارگران ایران خودرو به دنبال اطلاعیۀ قبلی خود مبنی بر عدم حضور بر سرکار و مبارزۀ متحدانه برای تعطیل ساختن کارخانه در این روز، مدیریت ضدکارگری کارخانه را وادار کردند، به طور علنی کارخانه را برخلا ف هرسال، تعطیل اعلام کند. سپس با تجمع در مقابل ساختمان وزارت کار رژیم، مراسم روز جهانی کارگر را درمقابل چشمان ماموران وزارت کار رژیم برگزار کرده و ارادۀ خود برای پیشبرد خواستهایشان را از طریق ابتکارات مستقل خود، آشکار ساختند.
جمعی از کارگران ایران خود رو نیز، با انتشار اطلاعیه ای، ضمن گرامیداشت روزکارگر، مطالبات خود را در این روز، بیان کرده اند. کارگران ایران خودرو به شرایط استثمار شدید کارگران پرداخته، به اخراجهای وسیع در سالهای گذشته اشاره نموده، نا امنی شغلی ونقش مخرب شرکتهای پیمانکاری را افشاء نمود ه اند. کارگران خواهان ادامۀ تولید پیکان دراین کارخانه شده وتوقف تولید آن و بیکاری احتمالی بسیاری از کارگران را، یک اقدام خیانتکارانه محسوب کرده و محکوم نموده اند
کارگران ایران خودرو در اطلاعیۀ خود، به حقوق کارگران در داشتن آزادی بیان و آزادی تشکل پرداخته، و خواستار از بین رفتن موانعی که مدیران ضد کارگری کارخانه دراین زمینه ایجاد می کنند، گردیده اند. کارگران همچنین، خواستار تعطیلی روز جهانی کارگر شده و وادار ساختن کارگران به کار در این روز را اقدامی سرکوبگرانه قلمداد نموده اند.
اطلاعیۀ کارگران ایران خودرو، قرارداد های موقت کار را، ضد انسانی و استثمارگرانه شناخته، بر سلب امنیت شغلی کارگران از طریق شرکتهای پیمانکاری اشاره نموده و خواستار الغاء این قرار دادها وانحلال شرکتهای پیمانکاری شده است. کارگران همچنین، بر ضرورت افزایش دستمزدها متناسب با نرخ واقعی تورم و تأمین یک زندگی انسانی، تأکید کرده و خواستار شرکت نماینده گان واقعی کارگران در تدوین طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه گشته اند.
کارگران ایران خودرو در انتها، به ضرورت ایجاد تشکال های مستقل کارگری پرداخته ، حمایت خود را از کمیتۀ پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری اعلام نموده و با اشاره به امر حیاتی همبستگی کارگران در مبارزه، اخراج کارگران ایران خودرو دیزل را محکوم ساخته و خواهان بازگشت به کار همکاران خود گردیده اند.
در شهرهای اهواز و آبادان، کارگران لوله سازی کارون و شهرداری آبادان، با تعطیل کار وبرگزاری مراسم، روز کارگر را جشن گرفتند. کارگران خواستار افزایش دستمزد براساس نرخ واقعی تورم گشته و با پخش اطلاعیه های آگاهگرانه در طول مراسم، خواسته های خود را بیان کردند. در شهر ماهشهر که به ویژه به دلیل تشدید سیاست سرکوبگرانۀ رژیم اسلامی نسبت به خلق عرب در ایران، تحت شرایط نظامی و خفقان شدید قرار دارد، گروهی از کارگران پروژه ای شاغل در منطقۀ ویژۀ اقتصادی، دست از کار کشیده و با پخش شیرینی و تبریک روز کارگر به یکدیگر، این روز بزرگ را جشن گرفتند. همچنین در شهرهای یاد شده، اطلاعیه های متعددی که از خواسته های کارگران حمایت کرده و سیاست های ضد کارگری رژیم را محکوم نموده بودند، توزیع شدند. در یکی از این اطلاعیه ها، کارگران خواستار افزایش دستمزدها، حق تشکل و سازمانیابی مستقل از رژیم، حق بیکاری در سطح تامین یک زندگی انسانی، حق اعتصاب و پرداخت حقوق ایام اعتصاب، خواست تعطیلی روز اول ماه مه، حق برخورداری کارگران از رفاه اجتماعی به ویژه مسکن، آموزش و بهداشت، ممنوعیت استثمار کودکان، برخورداری زنان از مرخصی دوران بارداری و ممنوعیت قرار داد های موقت به مثابه قرار داد هایی ضدانسانی، گشته اند.
در روز 10 اردیبهشت همچنین معلمان معترض با برپایی یک گرد هم آیی در مقابل ساختمان مجلس ارتجاع تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی که بیش از 2000 نفر ازمعلمان مبارزدرآن شرکت داشتند، خواسته ها ی آنها، به ویژه برای ایجاد تشکل مستقل وسراسر ی معلمان کشور مطرح شد. معلمان کشور که از سالها پیش در یک مبارزۀ دائمی برای به کرسی نشاندن خواستهای اقتصادی خود، قرار دارند، علیرغم عدم پاسخ گویی مسئولین رژیم در تجمع ماه مه معلمان معترض در مقابل مجلس رژیم، بر قصد خود در ادامۀ مبارزه تأکید نمودند.
همچنین در روز اول ماه مه، یک روز بعد از حضور معلمان در مقابل ساختمان مجلس رژیم، کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در همین محل تجمع کرده و به سیاست های نابود کنندۀ رژیم، اعتراض کردند.
در مراسم های جشن اول ماه مه امسال در موارد متعددی، کارگران و دانشجویان، از خواستهای معلمان و پرستاران حمایت کردند. آنچه مسلم است هم اینک بتدریج راه ائتلاف های اجتماعی و بعد ها سیاسی میان کارگران، دانشجویان، معلمان و پرستاران، هموار می شود. ادامه دارد