Wednesday, March 14, 2007

! تجسم آگاهی بشریت پیشرو



23 اسفند 1385- 14 مارس 2007

روز چهاردهم مارس 2007، سالگرد درگذشت کارل مارکس، اندیشمند بزرگ، هومانیست برجسته و انقلابی آشتی ناپذیر، رهبر جنبش بین المللی کارگری و بنیانگذار سوسیالیسم علمی است. کسی که بحق، انسانیت و آگاهی در همه ابعاد آن را، اسیر در جهنم استثمار و برده گی سرمایه داری، مجسم ساخت. بشریت هرگز قادر به خلق چهره ای نظیر کارل مارکس نخواهد گشت.

کارل مارکس برای اولین بار، تئوری ماتریالیستی تکامل تاریخی را کشف نموده، آن را در شناخت جامعه سرمایه داری و مبارزه برای دگرگونی آن بکار بست. او بر نقش تولید نیازهای مادی انسان در شکل دادن به افکار و ایده ها، آگاه شده، سهم مذهب و اوهامات ارتجاعی را در حفظ شرایط انقیاد توده های زحمتکش، برملا کرد. مارکس بر جایگاه طبقه کارگر، بمثابه پیشروترین طبقه و موقعیت انحصاری آن در به پیش راندن تکامل اجتماعی پی برده، زندگی خود را وقف آگاهی و تشکل آن نمود. او با جمع بندی تجارب کمون پاریس، ضرورت برچیدن دولت بورژوایی، ایجاد دستگاه دولتی نوع کمون و مقابله تا به آخر علیه قدرت گیری مجدد طبقات سلطه گر را نتیجه گرفت. اثر دورانساز مارکس، کاپیتال، کارکرد اقتصاد سرمایه داری را در پنهانی ترین زوایای آن توضیح داده، ارزش اضافی حاصل از استثمار کارگران را، منبع همه ثروتهای جامعه مدرن اعلام نمود.

دوران پس از انتشار " مانیفست کمونیست" و " کاپیتال"، تماماً متأثر از کارل مارکس، آراء و افکار اوست. وقوع جنگهای جهانی امپریالیستی، انقلاب بزرگ اکتبر و تقسیم جهان به دو اردوگاه سوسیالیستی و سرمایه داری، صحت نظریات مارکس را بنحو درخشانی نمایان ساخت. فروپاشی شوروی وسلب و محدود شدن بخش بزرگی از حقوق اجتماعی مردم در جهان، نقش سوسیالیسم را در تثبیت دستاوردهای مبارزات کارگری، حتی در کشورهای پیشرفته سرمایه داری، بر همگان آشکار نمود. سلطه بیرحمانه بازار برسرنوشت انسان، ممنوعیت و محدودیت وسیع فعالیتهای کمونیستی، جنگ صلیبی ضدکمونیستی افراطی، ترور روانی روزمره مدافعین کمونیسم و اخراج آنان از محیطهای کار، نقش جهان سوسیالیستی در حفظ شرایط شغلی توده های زحمتکش و ارزشهای انسانی را عریان کرد. در این میان، قدرت گیری دوباره مذهب و دسته جات ترور، درنده خویی ناسیونالیستی، جنگ افروزیها و جنایات قدرتهای امپریالیستی، تأکید حتی بمراتب بزرگتری، بر حقانیت اندیشه های زوال ناپذیر کارل مارکس گذاردند.
---------------------------

کارل مارکس: تولد، 5 مه 1818 در شهر تریر، ایالت راین لند فالز - آلمان
درگذشت، 14 مارس 1882 لندن