Friday, June 22, 2007

کارگران نیشکر، الگوی مبارزاتی در صنایع بزرک


کارگران مبارز نیشکر هفت تپه دهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشته، پس از مبارزات کارگری در شرکت واحد، به سوی تبدیل شدن به الگویی از مبارزات کارگری در صنایع بزرگ کشور پیش میروند. کارگران زحمتکش نه فقط برای مطالبات رایج، یعنی پرداخت بموقع دستمزدها، بلکه برای کسب حق ایجاد تشکل مستقل کارگری، خاتمه شرایط سرکوب علیه سازماندهان اعتراضات خود و مقابله با سیاستهای اقتصادی نابود کننده رژیم اسلامی نیز پای به میدان مبارزه گذارده اند. خواسته های طرح شده از سوی کارگران و مقاومت تاکنونی آنها، از یک اعتراض کارگری متفاومت از اعتراضات جاری حکایت کرده، میتواند پیشقراول فرارسیدن علائم جدیدی از کیفیت رشد یافته جنبش کارگری تلقی گردد. در آغاز یازدهمین روز مقاومت کارگران آگاه و شجاع نیشکر هفت تپه، اطلاعیه ای از سوی یکی از جمعیتهای مدافع حقوق بشر در داخل منتشر شده، که در زیر میخوانید.
------------
یازدهمین روز اعتصاب کارگران
امور نیشکر هفت تپه تحت کنترل وزارت اطلاعات قرار گرفت

کارگران نیشکر هفت تپه وارد یازدهمین روز اعتصاب خود شدند. در طی این مدت وعده های پی در پی مدیر عامل شرکت برای پرداخت یک ماه حقوق، از سه ماه حقوق به تعویق افتاده کارگران تا به امروز عملی نگردیده. پرداخت نکردن سه ماه حقوق عقب افتاده باعث گردیده که کارگران را با مشکلات معیشتی زیادی مواجه کند و اکثر آنها از تهیه غذای روزانه خانواده خود عاجز هستند. از شروع اعتصاب تا به امروز مدیر کل و هیئت مدیره در کارخانه حاضر نمی شوند و تماس با کارگران از طریق تلفن انجام می شود. اکثر اعضای هئت مدیره از عناصر اطالاعاتی و نظامی هستند. کارگران اعلام کردند تا زمانی که به 14 خواسته خود نرسند اعتصاب را پایان نخواهند داد. *1
در طی 2 سال گذشته این یازدهمین اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه است.

از طرفی دیگر فشارها و تهدیدات علیه فعالین کارگری این کارخانه شدت یافته و از آنها خواسته می شود که به اعتصاب خود پایان دهند بدون اینکه بخواهند به خواسته های آنها رسیدگی کنند.

در روزهای اخیر به فعالین کارگران گفته شده که برای مقابله با کارگران، امور این کارخانه را به وزارت اطلاعات واگذار شده و این مسئله بنابه گفته‍ی کارگران بدین معناست که در روزهای آینده فشارها و سرکوب ها افزایش خواهد یافت.

مصباح یزدی که از گردانندگان مافیای شکر در ایران است با وارد کردن شکر و اشباع بازار سعی دارد که این کارخانه را ضرر دهنده نشان دهد و در چهارچوب طرح خصوصی سازی با نازلترین قیمت این کارخانه را خریداری کند. مجریان این طرح در خود کارخانه مدیر کل و هیئت مدیره کارخانه است. در شروع اعتصاب کارگران یکی از اعضای هیئت مدیره را بنام مستحبی از کارخانه بیرون کردند. این فرد به طور علنی با مافیای شکر همکاری می کرد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنقل از:
پنج‌شنبه ٣۱ خرداد ۱٣٨۶ - ۲۱ ژوئن ۲۰۰۷
--------------------
توضیحات از وبلاگ جمهوری شورایی

*1- در نشانی زیر در وبلاگ جمهوری شورایی، خواسته های 14 گانه کارگران نیشکر هفت تپه درج شده است:
http://j-shoraii.blogspot.com/2007/06/blog-post_16.html
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ