Thursday, April 12, 2007

نسل کشی بین المللی



ترجمه خلاصه ای از اولین مقاله فـیدل کاسترو پس از بهبودی

باز تکثیر از وبلاگ جمهوری شورایی. توضیحات درون [ ] از وبلاگ است.
مشخصات کامل منبع، در انتهای مقاله ذکر میگردد. غلطهای چاپی تصحیح و با جایگزینی یک یا دو لغت، اندکی ادیت شده است.
23 فروردین 1386- 12 آوریل 2007
-----------------------

توضیح روزنامه روسی منبع این مقاله

فیدل کاسترو، بعد از بهبودی در پی عمل جـراحی سنگـین، به تدریج به کار های همیشگی خـویش می پردازد. در این نوشته، توجه خوانندگان را به یکی از اولین مـقـالات وی، در ارتباط با تصمیم آمریکا برای جایگزینی بنزین با اتانول که از گیاهان غذایی بدست می آید و از اهمیت زیادی برای کشورهای آمریکای لاتین برخوردار است، جلب می کـنیم. مقاله، به بررسی نتایج دیدار جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا و لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل در کمپ دیوید می پردازد. خلاصه ای از مقاله:

دیدار کمپ دیوید پایان یافت. ما با دقت، کنفرانس مطبوعاتی رؤسای جمهور آمریکا و برزیل را گوش کردیم. جرج بوش، در دیدار کمپ دیوید، در مقابل درخواست همتای برزیلی خود در ارتباط با عوارض گمرکی و سوبسیدها، تولید بیواتانول مورد حمایت تولیدکنندگان آمریکائی*1، حتی کمترین گذشتی نکرد. رئیس جمهور لولا، در گفته های خود، درمورد افزایش بیش از 85% قیمت ذرت سخن گـفـت. پیشتر، روزنامه « واشینگتن پست »، طی مقاله ای، اظهارات رهبر برزیل در مورد تبدیل مواد خوراکی به مواد سوخـتنی را توضیح داده بود.

در دیدارکمپ دیوید، هیچ کس به این مسئله مهم جواب نداد که، چه کسی و از کجا بیش از 500 میلیون تن ذرت و دیگر غلات مورد نیاز موسسات تولیدی کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای پیشرفته را، برای تولید آن مقدار بیواتانول تامین خواهد کرد؟ چه کسی واز کجا آن مـقدار سویا، تخم آفتابگردان، اتر و دانه های روغنی لازم برای تولید سوخت در کشورهای ثروتمند را بدست خواهد آورد؟ در صورتیکه فقط چند کشور این محصولات را بیش ازنیاز داخلی خود تولید و صادر می کـنند. در نتیجه عدم وجود توازن بین صادرکـنندگان و مصرف کـنندگان این محصولات، قیمتهای مواد غذائی به سرعت افزایش یافـته است.*2

پنج کشور اصلی تولید کننده ذرت، جو، کـنجد، شاهدانه، ارزن و دانه های روغنی دیگر که بوش می خواهد، آنها را به مواد خام برای تولید اتانول تبدیل کند، 679 میلیون تن محصول به بازار جهانی عرضه می کـنند. چند کشور از پنج کشور اصلی تولید کننده*3 این محصولات غله ای، به نوبه خود، مصرف کـننده آنها بوده و خود، سالانه 604 میلیون تن نیاز دارند. بدین ترتیب، این کشورها مجموعا، سالانه در حدود 75 میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی تولید می کـنند. این ولخرجی هنگفت محصولات غله ای به اضافه دانه های گیاهان روغنی برای تامین سوخت، فـقـط می تواند کمتر از 15% در مصرف سالانه اتومبیل های کشورهای ثروتمند، صرفه جوئـی کند.*4

بوش در کمپ دیوید اعلام کرد، در نظر دارد این فرمول را در مقیاس جهانی بکار گیرد که، مفهوم آن، چیزی جز نسل کشی بین المللی نیست. رئیس جمهور برزیل در پیام منتشره خود در روزنامه « واشینگتن پست » در آستانه دیدار کمپ دیوید، تاکید کرد که، برای بدست آوردن نیشکر مورد نیاز در تولید بیواتانول، کمتر از یک درصد زمینهای حاصلحیز برزیل در نظر گرفته شده است. این اراضی تقریبا 3 برابر بیشتر از آن زمینهایی است که در کوبا به زیر کشت می رود، در حالیکه در اینجا، تا بحران اتحاد شوروی و تغییرات اقلیمی، 10 میلیون تن شکر تولید می شد.

کشور ما پیشتر از همه، شکر تولید و صادر می کـند، این امر قبل از همه، در سایه کار بردگان، که تعداد آنها در سالهای اول قرن نوزدهم به بیش از 300 هزار نفر می رسید، [ممکن گردید] و این آنها بودند که این مستعمره اسپانیا را به بزرگترین صادرکـننده شکر در جهان تبدیل کردند. بدین ترتیب، ما بیش از هر کس دیگری در برنامه پیامدهای اجتماعی تولید این ماده، دارای تجربه هستیم.

جزیره فـقـیر و دور از مصرف گرائی ما، با اینکه نیروی انسانی کافی که توانائی تحمل به عمل آوردن و خدمت به مزارع نیشکر در زیر گرمای طاقت فرسا، بارانهای تند و یا بخشهای خشک را نداشت ولی، در [ چهارچوب] شیوه تولیدی امروزی، بدون داشتن تجربه کافی در زمینه جابجائی الگوها نمی توانست به بازدهی بیشترمحصول دست یابد.*5

همانطور که انتظار می رفت، دئن فـیـسک، یک مقام امنیت ملی در امور منطقه، روز اول دیدار کمپ دیوید اظهار داشت: « در بررسی اوضاع منطقه، مسئله کوبا، یکی از مسائلی خواهد بود که به هیچوجه بدون در نظر گرفتن آن، ازتولید بیواتانول- مسئله ای که فیدل کاسترو، رئیس جمهور بهبود یافته، درمقاله روز پنجشنبه خود تشریح نموده- *6 واز گرسنگی که وی مردم کوبا را بدان دچار کرده است، نمی توان حرفی زد ».*7

لازم می دانم به این جناب یادآوری کنم که، علیرغم تقریبا نیم قرن محاصره اقتصادی و اقدامات حکومتهای ایالات متحده آمریکا برای شکستن مقاومت مردم کوبا از طریق گرسنگی دادن و خفه کردن اقتصادی، نمودار مرگ و میر کودکان در کـوبا، کمتر از ایالات متحده آمریکاست. با قاطعیت می توان گفت که در کشور ما، حتی یک نفـرهم خارج از دایره کمکهای پزشکی رایگان وجود ندارد، همه تحصیل می کـنند، حتی یک نفر هم نیست که به وی کار مفید پیشنهاد نشده باشد.

چین، کشوری با اقتصادی شکوفا، کشوری که رکود دار رشد اقتصادی است و در آن همه مردم از درآمد کافی برای تهیه مایحتاج اصلی خود برخوردارند و علیرغم آنکه 48% جمعیت بیش از 1،3 میلیارد نفری کشور، در بخشهای مختلف روستائی کار می کـنند، هیچگاه، حتی یک تن غله و یا گیاهان خوراکی را برای تولید بیواتانول استفاده نمیکند. برعکس، برای صرفه جویی در انرژی، بستن هزاران کارخانه مصرف کـننده غیراقتصادی برق و نفت را پیشنهاد می کـند و بسیاری ازمحصولات نامبرده را از هزاران کیلومتر، از اقصا نقاط دنیا وارد میکـند.*8

دهها و دهها کشور دنیا نفت استخراج نمی کنند و نمی توانند ذرت و دیگر گـیاهان روغنی را تولید نمایند، چرا که آنها فاقد آب کافی حتی برای مصارف اولیه می باشند.

لئوک بونئکامپ هلندی، مدیر دپارتمان*9 سازماندهی اقتصادی و رشد بازار و تجارت محصولات کشاورزی در یکی از دیدارهای مربوط به تولید بیواتانول در بوئنس ـ آیرس، اعلام داشت:
« دولتهای بسیاری علاقمند شده اند اما، آنها باید چشم شان را باز کـنند و ببینند که آیا پشتیبانی اکید از تولید بیواتانول، آنهم بدون سوبسید ودرهیچ کشوری بجز آمریکا، لازم است؟ این یک مائده آسمانی نیست و ما نباید کورکورانه این تعهد را بپذیریم. امروزه کشورهای پیشرفته، با تاکید بر پیشنهاد درهم آمیختن سوخت استخراجی با سوخت گیاهی به میزان 5% [ از دومی با 95% از اولی]، اصرار می کـنند و [ حتی ] این هم باعث افزایش قیمت تولیدات کشاورزی شده است. اگر این رقم تا میزان 10% [ سهم منابع گیاهی و 90% منابع استخراجی] افزایش داده شود، در آن صورت 30% زمینهای قابل کشت آمریکا و 50% این مقدار اراضی در اروپا باید به زیر کشت [ دانه های روغنی] رود. بدین جهت، من سئوال می کـنم: آیا این کار عاقلانه ای است؟ افزایش فرهنگ مصرف برای تولید بیواتانول، باعث عدم ثبات بیشتر قیمتها خواهد گردید ».

با کاربست قوانین حمایت از تولید داخلی، قیمت یک بشکه نفت به 54 دلار رسیده است و مبالغ واقعی سوبسیدها، بمراتب بیشتر است. بر اساس یک محاسبه ساده، می توانیم مطمئن شویم که، تعویض یک لامپ معمولی با لامپ فلوراسنت، همانطور که من در اظهارات پیشترم نیز گـفته ام، می تواند تریلیونها دلار به نفع سرمایه گزاری و منابع انرژی باشد، بدون اینکه حتی از یک هکتار از زمینهای کشاورزی سوء استفاده شود. *10

آینده بازهم بدتری در پیش است وآن، جنگ تازه ای است که بشریت را بخاطر تامین نفت و گاز، به لبه پرتگاه هولوکاست عمومی سوق می دهد.

برخی ارگانهای مطبوعاتی روسیه بر پایه اطلاعات دقـیق، اعلام کردند که، دولت آمریکا، پس از اشغال کامل عراق و راه اندازی جنگ نفـرت انگیز و بی پایان داخلی، بیش ازسه سال است که برای جنگ با ایران آماده می شود. دولت آمریکا در عین حال، صدها میلیارد دلار صرف ساخت تسلیحات جدید با استفاده از تکنولوژی معاصر، همچون سیستمهای میکروالکترونیکی و نوع جدید سلاحهای اتمی می کـند. ایالات متحده آمریکا، به مبارزه جامعه جهانی بر علیه تولید انواع سلاح اتمی، هیچ اهمیتی قائل نیست.

تکنولوژی موجود ایالات متحده آمریکا، توان نابودی کامل کارخانه های ایران را دارد ولی، مشکلات آمریکا بعد از آنکه با اسلام، اسلامی که، به اندازه هـمه ادیان قـبل و بعـد از مسیحـیـت مردم خاور میانه، نزدیک و دور شایسته احترام است، درگـیر جـنگ تازه ای بشود، عود خواهد کرد.*11

مردم بسیاری از حمله به ایران، در حراسند و به همین جهت، روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفـت تا حدود 70 دلار رسید*12. کشورهای فـقـیر جهان سوم چگونه می توانند حداقل ذخیره ای برای زنده ماندن بدست بیاورند؟

من، اصلا بزرگ نمائی نمی کنم و کلمات پر هیاهو هم بکار نمی گـیرم، من به واقعیتها اتکاء می کـنم. همانطور که می توان دید، در اطراف چند ضلعی، نقاط مبهم زیاد است.*13

فیدل کاسترو، چهارشنبه 15 فروردین- 4 آوریل 2007

منبع: روزنامه سووتسکایا راسیا، روسیه
شماره٤٩ـ۵٠(١٢٩٦٢)،١٠ آوریل ٢٠٠7
ترجمه: ا. م. شیزلی، برگرفته از سایت: دیدگاهها
http://www.didgah.net/
----------------------------------
توضیحات از وبلاگ جمهوری شورایی
*1- در برزیل در سطح بسیار وسیع، از ذرت که محصولی غذایی است، بیو اتانول، نوعی الکل تولید شده از طبیعت، برای کاربرد آن بجای بنزین در اتوموبیل تولید میشود. دولت برزیل از آمریکا درخواست میکند که برای ورود ارزان این محصول به آمریکا، عوارض گمرکی کاهش یافته، و یا سوبسیدهای دولتی در آمریکا به آن تعلق بگیرد. از این طریق، باید قیمت آن در بازار آمریکا ارزان شده، قادر به رقابت با بنزین گردد. درخواست رئیس جمهور برزیل، باید به همین موضوع مربوط باشد. آنطور که معلوم است، جرج بوش " حتی کمترین گذشتی" نکرده است. رئیس جمهور برزیل با جمله بعدی، دلیل این خواست خود را در واقع توضیح میدهد. از آنجا که تولید اتانول از ذرت، قیمت ذرت را در بازار داخلی برزیل، 85% افزایش داده است که این تأثیر آشکاری بر شرایط تغذیه مردم و یا قیمتهای محصولات دامی وابسته به استفاده از ذرت خواهد داشت. دولت آمریکا، تولید اتانول را در برزیل تشویق میکند، اما حاضر نیست دست به هیچ اقدامی برای کاهش زیانهای اقتصادی آن به کشور و مردم برزیل گردد.

براساس اعلام مسئول یک شرکت ایرانی که دست اندر کار ساخت پالایشگاهی به منظور تولید بیو اتانول در بوزنی هرزگووین است، تا سال 2015، 10% انرژی مصرفی در اروپا از الکل اتانول تولید خواهد شد. پیش بینی می شود از هر هکتار زمین درهر 10 سال، بیش از 516 بشکه اتانول تولید شود. خواننده خود میتواند با یک محاسبه ساده به این حقیقت دست یابد، که تولید اتانول از نیشکر، چغندر و دانه های روغنی، تا چه میزان به منابع تولید مواد غذایی لطمه خواهد زد.

*2- بنابراین اصل بحث فیدل کاسترو از همین پاراگراف روشن میشود. توضیح این مسئله به ویژه ضروری است که برای خواننده گان ایرانی و همچین اکثریت مردم کشورهای جهان، این موضوع اصلاً طرح نشده است. اصل موضوع این است که قرار است از محصولات غذایی، محصولات سوختی برای مصرف در اتوموبیل ها تولید شود. اما بنابگفته کاسترو، فقط چند کشور در جهان، دارای اضافه تولید این مواد غذایی، یعنی ذرت، سویا، اتر، تخم آفتابگردان و سایر دانه های روغنی هستند. این بخودی خود، باعث افزایش قیمتهای مواد غذایی مورد نیاز توده های مردم میشود. هم اکنون که قیمت ذرت در بازار برزیل، 85% ترقی کرده است.

*3- در متن ترجمه، این جا، " مصرف کننده" آمده است. اما براساس جمله قبل از آن، باید منظور " تولید کننده" باشد که در اینجا، تصحیح میشود.

*4- محاسبه کاسترو در اینجا، حقیقت مهمی را آشکار میکند. هم اینک، تنها با تبدیل اضافه تولید غله و دانه های روغنی به اتانول، در بهترین حالت، تنها، 15% مصرف کنونی انرژی کشورهای صنعتی جبران خواهد شد. پس برای شرایط کنونی، تغییر زیادی در وضعیت بهبود جوی و تغییرات آب و هوایی صورت نخواهد گرفت. اما در آینده، این باعث، ایجاد بازار جدیدی برای محصولات مورد نیاز این صنعت و رشد مواد غذایی در سطح بین المللی خواهد گردید. در این زمینه هم شرکتهای غربی، بیشترین امکان استفاده از بازار ایجاد شده را خواهند داشت.

*5- باید منظور نویسنده از " جابجایی الگوها"، همان الگوهای مصرف باشد.

*6- اصل مقاله در روزنامه روسی، بتاریخ 10 آوریل منتشر شده، که از مقاله کاسترو بتاریخ 4 آوریل نقل شده است. در انتهای این مقاله، فیدل کاسترو به روز " دوشنبه"، که قیمتهای نفت در رابطه با بحران هسته ای رژیم اسلامی به " 70 " دلار رسید، اشاره میکند که به روز دوشنبه 2 آوریل مربوط است. توضیح مقام امنیتی کاخ سفید در نقل قول بالا میگوید، که مقاله کاسترو در روز " پنجشنبه"، منتشر شده، احتمالاً همان مقاله اولی، یعنی روز چهارشنبه است. مقاله کاسترو، در گزارش یک خبرگزاری دولتی رژیم اسلامی، " جهانی شدن نسل کشی" نامگذاری شده، که احتمالاً به اصل مقاله نزدیکتر است. در اینجا اما نامگذاری مترجم حفظ شده است.

*7- اما منظور " مقام امنیتی"!! کاخ سفید در این رابطه چیست؟ اینکه در برزیل، از محصولات غذایی، سوخت اتوموبیل برای بازار آمریکا تولید میشود، چه ربطی به کوبا پیدا میکند که یک مقام "امنیت ملی در امور منطقه" از آن صحبت کرده، حتی آن را به کوبا هم مربوط میسازد. از دید او، بدون درنظر گرفتن کوبا، نمی توان از موضوع تولید اتانول صحبت کرد. باید حداقل اینطور فهمید که کوبا هم باید به کشورهای تولید کننده مواد خام برای تولید اتانول بپیوندد!

*8- کاسترو در اینجا به تجربه مثبت چین در مبارزه با آلوده گی هوا اشاره نموده، تأکید میکند که این کشور، حتی یک تن مواد غذایی را برای تولید اتانول مصرف نمیکند. برعکس، برای مبارزه با آلوده گی هوا، کارخانه هایی با مصرف زیاد انرژی و آلاینده محیط زیست را تعطیل کرده، از هزاران کیلومتر دورتر، محصولات مورد نیاز خود را وارد میکند.

*9- مدیر " دپارتمان" کدام ارگان و یا کشور، در اینجا مشخص نیست.

*10- اخیراً دولتها و شرکتهای بزرگ در اروپا به این منظور توافقی را به امضاء رسانده اند که طی یک مهلت معین، تولید لامپهای معمولی موقف شده، لامپهای فلوراسنت، که بمراتب به انرژی کمتری نیازمند است، جایگزین آنها گردند. از وجود چنین تفاوتی در سطح مصرف انرژی، هر دو طرف همواره مطلع بوده اند. اما سود کنسرنهای بزرگ، در ادامه وضع موجود قرار داشت.

*11- نظر کاسترو را در اینجا باید به دو نکته تجزیه کرد 1- از دید او آمریکا در حال جنگ با اسلام هم هست، و این دین هم نظیر همه ادیان قبل و بعد از مسیحیت مردم خاورمیانه، شایسته احترام است. این نظر دیپلماتیک و یا سیاسی اوست و به نظرات موجود در بحث اینجا مربوط نیست. اینکه یک مذهب، نظیر اسلام و یا مسیحیت، "شایسته احترام است" و " احترام " به مذهب، یعنی چه؟ موضوع این مقاله و کار بازنویس در اینجا نیست.

نکته دیگر در اشاره کاسترو این است که بعد از اینکه جنگ آمریکا با اسلام تمام شد، جنگ دیگری با مردم این منطقه " عود خواهد کرد". در اینجا باید منظور او، کشانده شدن جنگ به عرصه مواد خام و نفت باشد.

*12- در اینجا منظور کاسترو، روز دوشنبه، 2 آوریل است.

*13- این یک اشاره به " چند ضلعی" در مثلث است. " اطراف" آن هم، باید بمعنی: "راجع، پیرامون، در باره" بحساب آید. به این ترتیب که یک " چند ضلعی"، دارای عرض و طول و مساحت و محیط و عناصر دیگری است، که میتوانند مجهول محسوب شوند!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ