Monday, October 02, 2006

اقتصاد آلمان در شرایط بهبودی

------------------------------
بررسی اطلاعات اقتصادی- مالی در کشورهای صنعتی 2
در خدمت تدوین سیاست اقتصادی دموکراتیک در نظام دموکراتیک- شورایی
------------------------------

رضایت مدیران شرکتهای آلمانی از وضعیت اقتصادی کنونی

مونیخ- فضای عمومی اقتصاد داخلی آلمان، تصویر دوگانه ای را بمعرض نمایش میگذارد. این را میتوان از ارزیابی وضعیت فعالیتهای اقتصادی، از سوی انستیتوی پژوهشهای اقتصادی مونیخ*1 در ماه سپتامبر، برداشت نمود.

از یک طرف، مدیران 7000 شرکت صنعتی و بازرگانی، وضعیت کنونی خود را در بهترین حالت نسبت به ماه آوریل سال 1991، معرفی نمودند که طی آن، " نمودار وضعیت"، اقتصادی، در طول یک ماه، از 108،7 واحد به میزان 111،3 واحد، ترقی کرد. از سوی دیگر اما، پیش بینی نمودار توسعه بعدی وضعیت اقتصادی برای 6 ماه آینده، از 101،4 واحد به 98،9 واحد، تنزل یافت*2.

یکی از کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی نامبرده، در این زمینه میگوید." در شرایط کنونی، روند باثبات همچنان ادامه یافته، اما برای سال آینده، سرعت بهبود اوضاع، کند خواهد شد".*3 همکار دیگری از این مؤسسه در عین حال بر عدم چرخش تعیین کننده در وضعیت اقتصادی اشاره نموده، مانع از ایجاد خوشبینی، نسبت به نظر همکار خود میگردد*4

نمودار وضعیت اقتصادی ارائه شده از سوی مؤسسه تحقیقاتی بالا، در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه اوت، با تأکید، تقریباً ثابت باقی ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیحات:

*1 نشانی اینترنتی انستیتوی پژوهشهای اقتصادی در مونیخ: Ifo-Institut für
Wirtschaftsforschung
http://www.innovations-report.de/html/profile/profil-450.html

*2 Klaus Abberger، کارشناس نامبرده در بالا. نام افراد کمتر شناخته شده در اصل ترجمه در بالا، برای خواننده فارسی آورده نمی شود. نه ضروری است و نه به درک بهتر مطلب کمک میکند. این نامها در بخش توضیحات به آلمانی، ارائه میگردند. از این طریق باید برای خواننده، دنبال کردن و فکر کردن به اصل موضوع، تسهیل شود. این اما در مورد چهره های به اصطلاح مهم، فرق خواهد کرد.

*3 از این رو، وجود " تصویر دوگانه".

*4 صاحبنظر دومی Georg Nerb، بهبود کنونی وضعیت اقتصادی در آلمان را، نه ناشی از غلبه بر رکود مزمن اقتصادی، بلکه گرایش موقتی اوضاع، تا 6 ماه آینده ارزیابی میکند. او ظاهراً از این طریق تلاش میکند، توقع کارگران را مهار کرده، پیشاپیش، شروع تحرکات اتحادیه ها را، برای افزایش دستمزدها، غیر منطقی جلوه دهد.
------------------------------
اطلاعات مربوط به مطلب بالا:

Firmenchefs sind mit aktueller Lage zufrieden
http://www.frankfurterrundschau.de/in_und_ausland/wirtschaft/aktuell/?em_cnt=977532
امضاء نویسنده
tma
Erscheinungsdatum 27.09.2006
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تحرک در بازار کار ایالت هسن آلمان

بیکاری در ایالت هسن Hessen، به پایین ترین سطح خود، از ژانویه سال 2005 تنزل یافت/ قبل از همه، جوانان جوینده کار، از آن سود میبرند.

وضعیت اقتصادی در ایالت هسن، نیرو میگیرد.
فرانکفورت – در ماه سپتامبر، تعداد 9305 نفر، کمتر از ماه اوت و 23686 نفر، کمتر از سال گذشته، فاقد کار بوده اند. اضافه بر این، طی یک سال، عرضه محل کار آزاد نیز، بمیزان یک چهارم بیش از سال گذشته، افزایش یافته است. یکی از مسئولین اداره کار ایالت هسن، در روز پنج شنبه 28 سپتامبر، اوضاع را " رو به بهبود "، ارزیابی میکند. برای اولین بار پس از آغاز اجرای قانون جدید معروف به " اصلاحات هارتس 4 " (*1) در اوایل سال 2005، نرخ بیکاری در این ایالت، پایین تر از رقم 9 درصد قرار گرفته، به سطح 8،7 درصد، تنزل یافت.
مدیر کل مناطق ایالت هسن معتقد است، که وضعیت کنونی ادامه پیدا خواهد یافت و " ما در انتظار کاهش نرخ بیکاری در هسن، طی سال آتی نیز هستیم". این پیش بینی از طریق وجود واقعیت کاهش نرخ بیکاری از آغاز امسال، تقویت میگردد. مدیر نامبرده، در همان حال اما، یک چرخش اساسی در بازار کار را، حتمی نمی داند. از آنجا که تأثیر افزایش مالیات ارزش افزوده و اصلاحات در سیستم تندرستی آلمان، بساده گی قابل پیش بینی نیستند.

مقام اداری مذکور، روند مثبت بازار کار در ماه سپتامبر را، قبل از همه به بهبود وضعیت اقتصادی کنونی، مربوط میداند. تقاضا برای نیروی کار افزایش یافته است: در ماه سپتامبر، وجود 17540 محل کار آزاد جدید از سوی شرکتهای جوینده کارگر، به ادارات کار و مراکز کاریابی گزارش شده اند. درصد افزایش اشتغال مشمول پرداخت سهم صندوق تأمین اجتماعی، بر اساس جدیدترین آمار، در حدود 0،4 درصد بالاتر از سال قبل، قرار داشت. استخدام نیروی کار جدید، قبل از همه در رشته های حمل و نقل، در بخش هتل داری، در ارتباطات و در ارائه خدمات در بخش خصوصی، صورت گرفته است.

سودبرنده گان اصلی از وضعیت مثبت بازار کار، جوانان جوینده کار هستند. در میان گروه سنی پایین تر از 25 سال، نرخ بیکاری در ماه سپتامبر تا سطح 9،9 درصد، کاهش پیدا کرد. حتی در مقایسه با سال قبل، نرخ بیکاری در این گروه سنی، نزدیک به یک پنجم آمار بیکاران سال قبل، پایین آمده است. مدیر کل منطقه ای ایالت هسن، از این رو، بر بهره مندی جوانان دارای تخصصهای فنی از شرایط کنونی بازار کار، امیدوار است.

از اوضاع مناسب اقتصادی کنونی همچنین، بیکاران درازمدت نفع میبرند. آمار این بخش از بیکاران در این ایالت نیز، طی یک ماه بمیزان 3245 نفر و یا 1،8 درصد کمتر شده، به رقم 173000نفر بیکار درازمدت، بالغ گشت.
در مناطق مختلف ایالت هسن در آلمان، روند کنونی اقتصادی، بطور متفاوتی جریان پیدا کرد. در برخی از نواحی این ایالت، کاهش بیکاری از 1،6 درصد در فرانکفورت تا 8 درصد در شهر کوچک کورباخ ناحیه آوگنتور، متغیر بوده است. مناطق کاسل و فولدا، با 11،9 و 6،9 درصد، در بالاترین و پایین ترین سطح رده بندی آمار بیکاران این ایالت، قرار دارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیحات

اسامی و عناوین

مدیر کل مناطق ایالت هسن: Wolfgang Forell
- شهرهای نامبرده در این متن:
Frankfurt.M
Agenturbezirk Korbach
Kassel
Fulda
-------------------------------
*1 اصلاحات هارتس 4 Hartz-4-Reformen

و یا دقیق تر: مرحله چهارم اصلاحات طرح کمیسیون هارتس و یا کمیسیون رفرم بازارکار. اتئلاف سوسیال دموکراتها و سبزها، پس از شروع دومین دور حکومت خود در سال 2002، براساس پیشنهادات کمیسیون هارتس و با انجام برخی تغییرات در آن، " قوانین چهارگانه ارائه خدمات مدرن" را بتصویب رساند. منظور از" خدمات " در اینجا، خدمات و اقدامات دولتی، برای مبارزه با بیکاری است.

پترهارتس، نام یکی از مقامات اداری در دولت گرهاد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان بود. او یکی از مدیران کنسرن اتوموبیل سازی فولکس واگن( مدیر پرسنلی آن)، از سوی دولت سابق، طرحی را برای کاهش خدمات دولتی به بیکاران، و تسهیل کاریابی ارائه کرد. گرهاد شرودر خود در رأس شورای نظارت این کنسرن، همراه با فرد نامبرده، قرار داشت، که بزرگترین سهامدار آن، دولت ایالتی نیدرزاکسن Niedersachsen( شهر هانور، مرکز آن) است.

گرهاد شرودر، چندین دوره، نخست وزیر این ایالت بود. شرودر که در رأس یک ائتلاف سیاسی از حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزها قرار داشت، در آخرین انتخابات در سپتامبر 2005، که بدلیل بحران ناشی از شکست حزب سوسیال دموکرات در انتخابات نورد راین وست فالنNordrhein-Westfallen، دو سال زودتر از موعد معمول آن برگزار گردید، رقابتهای سیاسی را، به نفع حزب دموکرات مسیحی و لیبرالها باخت. در نتیجه این انتخابات، یک دولت ائتلافی بزرگ از حزب سوسیال دموکرات و حزب دموکرات مسیحی، تحت رهبری خانم آنگلا مرکل از حزب دموکرات مسیحی، به قدرت رسید. در ادامه اجرای طرح هارتس در این دولت نیز، تغییری بوجود نیامده است.
--------------------------
اطلاعات مربوط به مطلب بالا:
Arbeitsmarkt kommt in Schwung
http://www.frankfurterrundschau.de/in_und_ausland/wirtschaft/aktuell/?em_cnt=979238
Petra Kirchhof
Erscheinungsdatum 29.09.2006
- تیتر اصلی در بالا برای هر دو مطلب، از سوی مترجم انتخاب شده است.
- در ترجمه، انتقال دقیق محتوا و نه ترجمه فنی صرف، مد نظر قرار گرفته، به شکلی مأنوس برای خواننده ایرانی، تنظیم شده است. برخی جملات، اندکی جابجا و متناسب با یکدیگر، قرار گرفته اند.
--------------------------
روزنامه اینترنتی فرانکفورتر روند شاو
ترجمه و توضیح: اکبر تک دهقان
9 مهر 1385- 1 اکتبر 2006
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرنگونی رژیم ترور اسلامی - اعلام آزادیهای عمومی - فراخوان کنگره شوراها

کنگره شوراها یک کنگره عمومی است، که در لحظات سرنگونی رژیم اسلامی، از تجمع نماینده گان شوراها، سندیکاها و اتحادیه ها، کمیته ها، نهادها و ارگانهای صنفی و دموکراتیک همه اقشار و طبقات سهیم در سرنگونی رژیم اسلامی، در داخل کشور تشکیل میگردد. این کنگره، از قدرت گیری سازمان مجاهدین و سلطنت طلبان، بمثابه جریانات ارتجاعی و سرکوبگر ممانعت بعمل آورده، راه سوء استفاده از خلاء قدرت برای شروع کشمکشهای قومی، توسل به تخریب و انتقام جویی را سد نموده، خطوط کلی نظام سیاسی آتی را روشن ساخته، موعد انتخابات ارگانهای دائمی در کشور را معین میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طرح اولیه قطعنامه هایی برای ارائه به کنگره شوراها
www.behkish.blogfa.com
آرشیو شهریور 1385
http://www.rojhelatpres.com/agust-06/30-2.htm
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
www.j-shoraii.blogspot.com damawand158@yahoo.de نشانی جدید ای- میل.
www.kapital.blogfa.com www.behkish.blogfa.com