Saturday, February 10, 2007

" یک یا دو بمب هسته ای "


سخن روز، 21 بهمن 1385- 10 فوریه 2007

ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه 9 بهمن – 29 ژانویه، با خبرنگاران سه روزنامه و مجله آمریکایی و فرانسوی، نیویورک تایمز، اینترناشنال هرالدتریبون چاپ فرانسه و نوول ابزرواتور، مصاحبه ای انجام داد. طبق برنامه پیش بینی شده، این مصاحبه میبایست عمدتاً به موضوع محیط زیست و گرم شدن هوای کره زمین، اختصاص داشته باشد. درآغاز این مصاحبه اما، از سوی شیراک مطالبی پیرامون بحران هسته ای رژیم اسلامی عنوان شد، که به یک جنجال سیاسی منجر گردید. ژاک شیراک از طریق ارسال متن قابل چاپ برای روزنامه ها در شامگاه همان روز و سپس شخصاً در روز بعد با فراخواندن خبرنگاران مزبور، بخشهایی از گفته های خود را پس گرفت.

رئیس جمهور فرانسه، آنطور که در متن منتشره از سوی اینترنشنال هرالد تریبون آمده، متن آماده شده از سوی کاخ الیزه برای مصاحبه را، اندکی تغییر داده و درست در آغاز مصاحبه، عنوان کرد: *1

" من میگویم، مسئله خطرناک در باره این وضعیت، این حقیقت نیست، که ایران یک بمب هسته ای در اختیار داشته باشد. در اختیار داشتن یک، یا احتمالاً دو بمب پس از آن، خیلی خطرناک نیست. اما مسئله بسیار خطرناک، گسترش تسلیحات هسته ای است. این بدان معناست که اگر ایران به راهی که پیش گرفته ادامه دهد و در نهایت در تولید برق هسته ای موفق شود، خطر در بمبی نیست که در اختیار دارد و هیچ استفاده ای ندارد. استفاده از سلاح هسته ای علیه یک کشوردیگر از سوی ایران، به قیمت تخریب خود ایران تمام میشود. ایران در کجا [ میخواهد] از این بمب استفاده کند؟ علیه اسرائیل؟ هنوز [ موشک ایرانی] 200 متر در فضا حرکت نکرده است، که ( ایران با حمله ای ناگهانی مواجه شده)*2 تهران از روی زمین محو میشود."*3

در شامگاه روز دوشنبه، دفتر رئیس جمهور فرانسه، طی ارسال متن قابل چاپ مصاحبه برای روزنامه های فوق، گفته های همان روز شیراک را در موارد اصلی آن پس گرفت. براساس متن جدید ارسالی، گفتگوی شیراک شامل ارزیابی ایران مسلح به سلاح هسته ای، یا پیش بینی وقایع پس از استفاده ایران از سلاح هسته ای نمی باشد.*4

بدنبال تصحیح مصاحبه شیراک در تاریخ بالا، او خود روز سه شنبه بازهم خبرنگاران روزنامه های ذکر شده را به دفتر خود فرا خوانده، اعلام کرد:

" این من بودم که اشتباه کردم و نمیخواهم در این باره بحث کنم. من باید توجه بهتری به آنچه میگویم میکردم و میفهمیدم که احتمالاً صدایم ضبط میشود" به اعلام روزنامه های ذکر شده، شیراک همچنین بصراحت گفته است:

از این جمله خود که " تهران با خاک یکسان خواهد شد"، " عقب نشینی" میکند. وی همچنین از این گفته خود که " اگر ایران بمب اتمی تولید کند، عربستان سعودی و مصر نیز ترغیب میشوند که بمب اتمی بسازند، " عقب نشینی" کرده است. آقای شیراک گفته است "ضعف در تمرکز فکری باعث شده است که وی چنین اظهاراتی را ابراز کند*5

پس از تصحیح متن اول مصاحبه از سوی شیراک در روز سه شنبه، روز پنجشنبه هفته مورد بحث، 12 بهمن، وزارت امورخارجه فرانسه، طی انتشار اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد:

" فرانسه همراه با جامعه بین المللی، نمی تواند یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را بپذیرد و از ایران می خواهد تا به تعهدات خود تحت NPT ( معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای ) احترام بگذارد و این درحالی است، که [ دولت فرانسه] بر حق این کشور برای [[تولید] انرژی هسته ای غیرنظامی، بار دیگر تأکید می کند."

روزنامه هایی که مصاحبه شیراک را درج کرده اند، همچنین به مسائل حاشیه ای در این مصاحبه نیز اشاره کرده، آورده اند:

" شیراک در مصاحبه روز اول[ دوشنبه 29 ژانویه]، بسیار پریشان بوده و در طول مصاحبه، بسختی تلاش میکرده، تا نامها یا تاریخ روزها به خاطرش بیاید. اما در روز دوم "هوشیارتر" بنظر میرسیده است." بنوشته منبع دیگری: " وی با چهره ای خسته و حواس پرت در جمع خبرنگاران ظاهر شد. او جوابهایش را از روی ورقهای کوچک میخواند. اسامی را فراموش میکرد و به مشاورانش تکیه میکرد."

در واکنش به سخنان شیراک، سخنگوی کاخ سفید آن را " بی اهمیت" خوانده، بر وجود نظرات مشترک میان فرانسه و آمریکا صحه گذاشت. این منبع اعلام نمود:

" آنها نباید هیچ سلاح هسته ای داشته باشند؛ وانگهی آنها باید گامهایی را برای تعلیق غنی سازی اورانیوم و فعالیتهای بازفراوری بردارند. این تنها، موضع اعلام شده آمریکا نیست، بلکه همه هم پیمانان آن از جمله فرانسه، در رابطه با برخورد با ایرانی ها، دارای چنین موضعی هستند."

مطبوعات آلمانی اما دست به ریشخند شیراک زده، اعلام نمودند که شیراک " خود را بی آبرو نموده، به وجهه شورای امنیت سازمان ملل، آسیب رسانده است." حتی توانایی شیراک در عمل کردن به وظایف خود بعنوان رئیس جمهور، از جمله توانایی او در مورد استفاده از سلاح هسته ای که طبق قانون، وظیفه رئیس جمهور است، زیر سوال قرارداده میشود.

اطلاعات نقل شده در بالا، باید حتی المقدور تصویری دقیق، از آنچه که پیرامون این موضوع مخابره شده، بدست دهند. از همه نکات منتشره و یا در حاشیه نقل شده اما، میتوان به شمایی از اصل موضوع بحث دست یافت، که در گزارشات و تحلیلهای بعدی، به آنها اشاره ای نشده است.

این اولین بار نیست که ژاک شیراک، به موضوع حمله هسته ای به ایران اشاره میکند. او درست یک سال پیش، در روز 19 ژانویه در یک پایگاه زیر دریایی هسته ای فرانسه، بطور غیرمستقیم، رژیم اسلامی را تهدید کرد که " هر دولتی"، در صورت حمله تروریستی به فرانسه، باید با مقابله هسته ای این کشور حساب کند.*6 سخنان شیراک در تاریخ فوق هم بازتاب گسترده بین المللی داشته، رژیم اسلامی آن را به معنی وجود نقشه های پشت پرده علیه خود، تفسیر کرد. ژاک شیراک در تهدید خود نمیتوانست شوخی کرده، یا صرفاً به لاف زنی متوسل شده باشد. همچنین در دوره فوق، هیچ گزارشی مبنی بر" خسته بودن و پریشان بودن" و یا " ضعف تمرکز فکری" او، دلیل این اظهارات عنوان نشده، رئیس جمهور فرانسه، پس از آن نیز، از کسی عذر خواهی نکرد. چرا رئیس جمهور فرانسه یک سال بعد، درست همان تهدید را در پوشش دیگری تکرار کرد؟

بسیاری از مفسرین غربی در اظهارات اخیر شیراک، بر موضوع بی خطر بودن تولید " 1 یا 2 بمب هسته ای" از سوی رژیم اسلامی تأکید کردند. اما آنها فراموش کردند که رئیس جمهور فرانسه نه فقط رژیم را به مقابله به مثل از طریق یک " حمله ناگهانی" تهدید کرد، بلکه بویژه به این موضوع اشاره نمود که پیش از رسیدن موشک ایرانی به ارتفاع " 200 متری" در فضای ایران، " تهران با حمله ای ناگهانی از روی زمین محو میشود". سوال این است، که کدام کشور قرار است، در چنین حالتی، بطور " ناگهانی" به ایران حمله کند؟ آیا از دید ژاک شیراک، این کشور، اسرائیل است؟ به دو دلیل خیر:

1- اسرائیل هنوز رسماً به داشتن سلاح هسته ای اعتراف نکرده، از دید رئیس جمهور فرانسه هم، بر اساس موازین بین المللی و قانوناً، اسرائیل نمی تواند دارای سلاح هسته ای باشد.

2- این کدام " حمله ناگهانی" است، که قبل از رسیدن موشک ایرانی به ارتفاع " 200 متری"، تهران را نابود خواهد کرد؟ چنین موشکی حتی اگر بطور فرضی از اسرائیل هم شلیک شود، قادر نیست طی چند ثانیه، به تهران اصابت کند. پس باید حمله " ناگهایی" از منطقه ای نزدیک ایران، یا زیردریاییهای آمریکایی در خلیج فارس و یا پایگاههای اتمی آمریکا در اروپا انجام شود. از این گذشته، آقای شیراک از کجا اینهمه مطمئن است، که چنین حمله ای، حتماً " ناگهانی" خواهد بود؟ سوالات فوق این تصور را تقویت میکنند که یک استراتژی توافق شده تا جزییات، در مورد برنامه هسته ای رژیم اسلامی وجود دارد. میتوان استراتژی فوق را به شکل زیر فرمولبندی و بازسازی کرد:

1- رژیم اسلامی به قصد حمله به اسرائیل، به تولید سلاح هسته ای اقدام خواهد نمود.

2- حمله هسته ای به اسرائیل، باید بسرعت از سوی غرب پاسخ داده شده، از واکنش اتمی اسرائیل و بروز یک جهانی هسته ای، جلوگیری گردد.

3- حمله هسته ای به ایران، باید بطور" ناگهانی" صورت گیرد؛ پیش از آنکه موشک ایرانی، فضای ایران را پشت سر بگذارد. از این طریق، باید کشورهای دیگر خلیج فارس، از عواقب تخریب و تأثیر تشعشعات اتمی مصون مانده، جریان تولید و صدور انرژی به غرب، متوقف نشود.

اعلام امکان تهاجم هسته ای به ایران، شاهدی است بر اینکه فرانسه نیز بعنوان یک عضو ناتو، در این طرح شریک بوده، بیان آن از سوی شیراک، دو بار طی یک سال اخیر، در عین حال نوعی هشدار به رژیم اسلامی و مردم ایران، برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه ای است. ژاک شیراک ضمن توافق با استراتژی کلی غرب، اما مخالف حمله نظامی به ایران است؛ همچنان که پیش از حمله عراق نیز، دارای چنین مواضعی بود. از این رو برای تعدیل مواضع آمریکا و جلوگیری از یک حمله نظامی در ماههای آتی، خطر وجود یک یا دو بمب هسته ای در دست رژیم اسلامی را تنزل داده، دولت آمریکا را به تعقیب استراتژی ملایم تری در صورت عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم در اواخر ماه فوریه، فرا میخواند. دولت شیراک با آگاهی از قدرت گیری کنونی و آتی دموکراتها در آمریکا همچنین، تلاش میکند مواضع حزب دموکرات آمریکا را تقویت کرده، آن را به در پیش گرفتن نوعی سیاست کنار آمدن با رژیم اسلامی، حتی در صورت وجود امکان تولید سلاح هسته ای از سوی آن، تشویق نماید. رئیس جمهور فرانسه، به عنوان یک محافظه کار و ذینفع در حفظ بازارهای تسلیحات جنگی فرانسه، از این فرصت استفاده کرده، وجود خطرات نظامی در منطقه را برجسته ساخته، تا بیشترین سهم را در خریدهای نظامی کنونی کشورهای عربی از صنایع جنگی فرانسه، تضمین کند.

طرح احتمال حمله هسته ای به ایران، درست در آغاز دومین ماه باقی مانده از مهلت شورای امنیت سازمان ملل، اثبات این احتمال است که عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی رژیم، با تهدیدات جدی از سوی غرب، تا حد تعیین یک التیماتوم با عواقب حمله نظامی، مواجه خواهد شد. در همانحال، از آنجا که شروع دور جدیدی از کشمکشهای طرفین، میتواند از کنترل خارج شود، دولت فرانسه پیشاپیش برای تعدیل شرایط سخت آتی، با تهدیدی از نوع بالا، رژیم اسلامی را از سرانجام تشدید بحران مطلع میسازد.
-------------------------------------
توضیحات از وبلاگ جمهوری شورایی

*1- بخش اول متن بالا را سایت " آفتاب"، به صورت زیر آورده است:

" آنچه در این موقعیت به واقع خطرناک است، داشتن یک یا دو بمب نیست، خب، این خیلی خطرناک نیست. اما آنچه خیلی خطرناک است، تکثیر سلاح هسته ای است." او افزود که ایران در صورت استفاده از سلاح اتمی با " حمله ای ناگهانی" رو به رو خواهد شد.

*2- در یکی از گزارشات، عبارت " حمله ناگهانی" نیز، قید شده است. نگارنده به تشخیص خود، این قسمت را در بخشی از صحبت کامل شیراک، ادغام نموده، با علامت ( ) مشخص میسازد.

*3- متن اظهارات شیراک طی مصاحبه اول، در گزارشات منتشره، بطور قطعه قطعه، مخابره شده است. نگارنده در اینجا، همه بخشهای صحبت اول او را از گزارشات مختلف در یک جا جمع کرده، تا دقت پیرامون آنها برای خواننده ساده تر شود. همچنین در کل متن بالا، تأکیدات از طریق خط کج و توضیح درون علامت [ ]، از وبلاگ است.

*4- بخش اول در متن ارسالی از دفتر شیراک، یعنی " شامل ارزیابی ایران مسلح به سلاح هسته ای..."، همان موضوع " ... در اختیار داشتن یک، یا احتمالاً دو بمب پس از آن، خیلی خطرناک نیست." میباشد. قسمت دوم تکذیب نامه یعنی،"... پیش بینی وقایع پس از استفاده از سلاح هسته ای..."، نیز شامل، موضوع " ... هنور [ موشک ایرانی] 200 متر در فضا حرکت نکرده است، که تهران از روی زمین محو میشود." میگردد.

*5- این بخش، از گزارش بی بی سی، بتاریخ پنجشنبه، 1 فوریه نقل شده است. در این گزارش همچنین آمده است:" آقای شیراک در اواخرسال 2005 به خاطر یک عارضه چشمی در بیمارستان بستری شد و گفته میشود از آن زمان، برخی اوقات، تمرکز ذهنی وی دچار مشکل میشود."

*6- در نشانی زیر مطلبی از این نگارنده پیرامون تهدید شیراک به حمله هسته ای به ایران در سال گذشته.
http://j-shoraii.blogspot.com/2006/01/blog-post_21.html

در زیر خبر مربوط به تهدید هسته ای سال گذشته از سوی ژاک شیراک. تأکیدات از طریق خط کشی، از وبلاگ
جمهوری شورایی است.
------

ايران، اظهارات 'هسته ای' شيراک را محکوم کرد
به گزارش بی بی سی: ايران اظهارات اخير ژاک شيراک را مبنی بر آمادگی فرانسه برای استفاده از سلاح هسته ای در مقابله با حملات تروريستی دولتهای ديگر، "غيرقابل قبول" دانسته است.ژاک شيراک، رئيس جمهور فرانسه روز پنجشنبه در جريان بازديد از يک پايگاه زيردريايی های هسته ای گفت واکنش فرانسه به هر دولتی که به حملات تروريستی عليه اين کشور دست بزند "ممکن است با استفاده از سلاحهای متعارف باشد يا ممکن است ماهيت ديگری داشته باشد".به گفته او، زرادخانه هسته ای فرانسه که توان کنونی آن حدود 350 سلاح اتمی برآورد می شود، برای چنين موقعيتی آماده شده است.اظهارات آقای شيراک بازتاب گسترده ای در محافل بين المللی يافت و ناظران و مفسران رسانه ای، آن را به منزله هشداری به کشورهايی مانند ايران دانسته اند. حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، روز شنبه اين سخنان را غيرقابل قبول دانست و گفت: "رئيس جمهور فرانسه از نيات پنهان قدرتهای هسته ای در استفاده از اين اهرم برای رقم زدن به بازی های سياسی پرده برداشت."
ـــــــــــــــــــــــــ-ـــــــــــــــــــــــــــــــ
شماره حساب بانکی برای کمک مالی به کارگران اخراجی شرکت واحد تهران

بانک ملی ایران- تهران شعبه پل تهران نو، کد بانک 134، حساب قرض الحسنه شماره 732280 به نام آقایان: داوود نظری، ابراهیم مددی و ناصر غلامی. از هر بانکی در خارج از کشور میتوان با پرکردن فرم مخصوص، مستقیماً به شماره حساب فوق، پول واریز کرد. همچنین با انعقاد قرارداد ثابت با بانک، میتوان به ارسال منظم پول، چه ماهانه و چه 2 یا 3 ماه یکبار، به حساب فوق اقدام نمود.
---------------------------------

سرنگونی رژیم ترور اسلامی - اعلام آزادیهای عمومی - فراخوان کنگره شوراها

کنگره شوراها یک کنگره عمومی است، که در لحظات سرنگونی رژیم اسلامی، از تجمع نماینده گان شوراها، سندیکاها و اتحادیه ها، کمیته ها، نهادها و ارگانهای صنفی و دموکراتیک همه اقشار و طبقات سهیم در سرنگونی رژیم اسلامی، در داخل کشور تشکیل میگردد. این کنگره، از قدرت گیری سازمان مجاهدین و سلطنت طلبان، بمثابه جریانات ارتجاعی و سرکوبگر ممانعت بعمل آورده، راه سوء استفاده از خلاء قدرت برای شروع کشمکشهای قومی، توسل به تخریب و انتقام جویی را سد نموده، خطوط کلی نظام سیاسی آتی را روشن ساخته، موعد انتخابات ارگانهای دائمی در کشور را معین میکند.
---------------------------------
طرح اولیه قطعنامه هایی برای ارائه به کنگره شوراها