Sunday, August 05, 2007

اعتصاب غذای فردی و محدودیت تأثیرگذاری آن


15 مرداد 1386- 6 اوت 2007

زندانی سیاسی و دانشجوی مقاوم مجید توکلی طی 24 روز اخیر در اعتصاب غذا بسرمیبرد. مجید توکلی در اعتراض به شرایط سرکوب و شکنجه در زندان دست به اعتراض زده، و به اعلام خانواده، وضعیت سلامتی او بشدت خطرناک و در آستانه مرگ قرار گرفته است. مجید توکلی عضو شورای مرکزی تشکل دانشجویی قانونی در دانشگاه امیرکبیر تهران، و هم اینک 90 روز است که در شکنجه گاه اوین به بند کشیده شده، که تنها 50 روز آن را در شرایط طاقت فرسای اسارت در سلول انفرادی گذرانده است. بگفته مادر و سایر بستگان او، بدلیل فشارهای روحی و جسمی شدید، زندانی مقاوم معترض به بیماریهای جسمی و عصبی نیز دچار شده است. این دانشجو به جمع 16 نفره دانشجویانی تعلق دارد که در پی یورشهای اخیر مأمورین رژیم دستگیر شده اند. بنا به اعلام مسئولین قضایی رژیم اسلامی، هم اکنون 11 نفر از دانشجویان بازداشت شده، هنوز در زندان بسر میبرند.

اعتصاب غذا یکی از اشکال سنتی اعتراضات، در همه جهان و دوره هایی که هیچ راهی برای ابراز نارضایتی فرد موجود نبوده، مورد استفاده واقع شده است؛ در ایران به دلیل سلطه رژیمهای سرکوبگر، این روش اعتراض، بمثابه یکی از اشکال رایج مقاومت تحت شرایط اجبار، بکرات بکار گرفته شده است. این شکل مبارزه را نمیتوان به کسی تجویز کرد و نمیتوان کسی را هم که راه دیگری برای او باقی نمانده، از توسل به آن منع نمود. در تحلیل نهایی این خود فرد است، که باید تشخیص داده و تصمیم بگیرد، آیا از این طریق راهی برای بهبود وضعیت او وجود دارد و یا خیر؟ تأیید حق فرد به دفاع از خود از طریق اعتصاب غذا، اما بمعنای توصیه انجام و ادامه آن تحت هر وضعیتی نیست. این به ویژه به اعتصاب غذای فردی و با هدف موفق شدن از این طریق، در شرایط فقدان پشتیبانی وسیع توده ای از آن برمیگردد.

هم اینک رژیم اسلامی دست به تهاجم به کارگران، دانشجویان، معلمان، زنان و روشنفکران ضد سانسور، همچنین قربانیان فقر و سرکوب زده است. از سوی دیگر اما، سازمانیافتگی مستقل مردم، هنوز در مراحل آغازین آن قرار دارد. از این رو، حمایت گسترده توده ای از مبارزن دربند، همچنین در حال اعتصاب غذا، ممکن نیست. اعتراض مؤثر، بدون مبارزه سازمانیافته عملی نیست.

در همین حال باید بر این حقیقت مسلم تأکید نمود، که اعتصاب غذا در شرایط کنونی ایران، بمثابه یک تاکتیک سیاسی مطرح است. این به این معناست که هدف از چنین اقدامی عمدتاً، جلب توجه افکار عمومی و بسیج امکانات علنی، مطلع ساختن رسانه های خارجی و سازمانهای بین المللی برای دفاع از زندانی است. اعتصاب غذا در شرایط یک جامعه کم و بیش سیاسی، نباید به نابودی زندانی سیاسی منجر شده، بلکه باید به اهداف معینی دست پیداکند. این به طور خاص در مورد اعتصاب غذای فردی صدق میکند.

اعتصاب غذای فردی، نه فقط با تحمل فشارهای بیشتری در مقایسه با عمل جمعی، بلکه بویژه در شرایط سلطه یک رژیم فاشیستی، از امکانات بمراتب محدودتری برای نتیجه گیری مثبت از آن نیز مواجه است. رژیم اسلامی که منشاء اینهمه جنایت و درنده خویی در کشور، هم اینک حتی آماده کشاندن کشور به یک جنگ خارجی دیگر است، برای جان یک زندانی در حال اعتصاب ارزشی قائل نشده، میدان را خالی نخواهد کرد. به این ترتیب، اعتصاب غذای فردی میتواند، پس از طی مدتی بیش از زمان لازم برای تأثیرگذاری مثبت، عملاً به ضد خود تبدیل شده، تنها موجب آسیب رساندن به زندانی گردد.

دانشجوی مقاوم مجید توکلی با اعتصاب غذای خود، جامعه و افکار عمومی بین المللی را از وضعیت دردناک بازداشت شده گان و مردم ایران مطلع ساخته، مطمئناٌ به بخش مهمی از هدف سیاسی خود دست پیدا کرده است. او اگر بفوریت به اعتصاب غذای خود پایان دهد، این بمعنای شکست و یا نادرستی اقدام تاکنونی نبوده، بلکه توانایی و تندرستی او را برای شرکت در مبارزات بعدی حفظ خواهد نمود. هر تلاش مبارزاتی، از جمله اعتصاب غذا در شرایط ناچاری، به ذخایر تجارب فرد و توده های مبارز افزوده، از این طریق، صف مردم را در نبردهای آتی از امکانات بیشتری برخوردار خواهد ساخت.
---------------------
سرنگونی رژیم ترور اسلامی - اعلام آزادیهای عمومی - فراخوان کنگره شوراها
کنگره شوراها یک کنگره عمومی است، که در لحظات سرنگونی رژیم اسلامی، از تجمع نماینده گان شوراها، سندیکاها و اتحادیه ها، کمیته ها، نهادها و ارگانهای صنفی و دموکراتیک همه اقشار و طبقات سهیم در سرنگونی رژیم اسلامی، در داخل کشور تشکیل میگردد. این کنگره، از قدرت گیری سازمان مجاهدین و مدافعین رژیم پهلوی، بمثابه جریانات ارتجاعی و سرکوبگر ممانعت بعمل آورده، راه سوء استفاده از خلاء قدرت برای شروع کشمکشهای قومی، توسل به تخریب و انتقام جویی را سد نموده، خطوط کلی نظام سیاسی آتی را روشن ساخته، موعد انتخابات ارگانهای دائمی در کشور را معین میکند.
--------------
طرح اولیه قطعنامه هایی برای ارائه به کنگره شوراها
www.toumaj.blogfa.com
---------------------
!
خواننده گرامی
وبلاگ کاپیتال به روز شد.
http://www.kapital.blogfa.com/post-47.aspx
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ