Saturday, November 11, 2006

تغییر شرایط بین المللی انقلاب ایران - 1


20 آبان 1385- 11 نوامبر 2006

روز سه شنبه 7 نوامبر/ 16آبان، انتخابات میاندوره ای پارلمانی در آمریکا، برگزار شد. طی این رقابت سیاسی، همه اعضاء مجلس نماینده گان، یک سوم نماینده گان مجلس سنا و فرمانداران تعدادی از ایالات، تعیین گردیدند*1. در نتیجه این انتخابات، حزب دموکرات آمریکا، در دو پارلمان کنگره و سنا، به اکثریت آراء دست یافته، موقعیت سیاسی خود را پس از 12 سال، بهبود بخشید. تقویت موقعیت حزب دموکرات، در عرصه های معینی، بر سیاستهای داخلی و خارجی، کنونی و آتی دولت آمریکا، تأثیر خواهد گذاشت.

حزب دموکرات آمریکا، در اتخاذ سیاستهای خود، عمدتاً به تقویت بازار داخلی آمریکا وایجاد محدودیت در این زمینه، برای حریفان بین المللی آن دست زده، از این رو، از سوی جناح سرمایه صنعتی و اتحادیه های کارگری، صاحبان سرمایه ها و تولید متوسط و خرد و جوینده گان کار، پشتیبانی میگردد. این موقعیت حزب دموکرات، آن را در سیاست بین المللی نیز، به اروپا و سوسیال دموکراسی نزدیک ساخته، کمتر به تهاجمات نظامی گرایش پیدا کرده، به سازش با حریفان خود، و تداوم فرسایشی بحرانهای موجود، تمایل دارد. حزب دموکرات در سیاست بین المللی، به ایجاد نزدیکی به اروپا و روسیه روی آورده، تلاش میکند، علیه قدرتگیری مالی- اقتصادی ژاپن و چین در بازار داخلی آمریکا و مناطق نفوذ آن در جهان، دست به مقابله بزند. حزب جمهوریخواه اما، عمدتاً بر تسهیل صدور سرمایه و سلاح متمرکز گشته، از این رو، از سوی جناح مالی سرمایه، بانکها، شرکتهای بزرگ بیمه و بازارهای بورس، صنایع انرژی، صنایع جنگی، و گرایش راست اتحادیه های کارگری، حمایت میگردد. حزب جمهوریخواه در این سمت گیری، مداوماً به سیاست تهاجم نظامی متوسل شده، با افزایش بودجه نظامی، به تقویت صنایع تسلیحاتی و صدور سلاح دست زده، به این وسیله، کسری ناشی از تجارت خارجی، در برابر ژاپن و اروپا را جبران میکند.

بحث بالا اما صرفاً، بیان عمومی خطوط کلی گرایشات حاکم بر جناحهای امپریالیستی را مجسم کرده، قادر به توضیح همه دقایق اقدامات قدرتهای امپریالیستی و شناخت فوری از نحوه برخورد آنها، به هر حادثه ای در هر مقطع و کشوری نیست. در تحلیل نهایی، این منافع داخلی و بین المللی کشورهای امپریالیستی، هم واحدهای ملی و هم مجموعه بهم پیوسته، و شکل گیری برآیندی از نقش و قدرت هر یک از عناصر اقتصادی، سیاسی و نظامی در این سیستم است که، ایجاد افکار عمومی مناسب این و یا آن جهت گیری سیاسی را، موجب میگردد. پیدایش افکار عمومی تغییریافته، در اولین فرصت، بخش غیرثابت و میانه رو رأی دهنده گان را، بسوی یک انتخاب جدید سوق داده، سمت و سوی مشخص سیاستهای قدرتهای بزرگ غربی را، برای یک دوره کاملاً معین، تعیین میکند.

نتایج رقابتهای قدرت در آمریکا، بدون تردید، آثار خود را بر سیاستهای بین المللی دولت بوش، همچنین متحدین اروپایی آن، بر جای خواهد گذاشت. در اولین عرصه، باید به بازبینی سیاست کنونی غرب در خاورمیانه و استراتژی تأمین انرژی، رقابت با حریفان بین المللی آن در این زمینه، موضوع بحران هسته ای رژیم اسلامی و مقابله با تروریسم، بحران عراق و افغانستان و کشمکش فلسطین و اسرائیل اشاره کرد. برای حزب دموکرات، کم هزینه ساختن مصرف انرژی برای بخش تولید و حمل و نقل، از این طریق، کاهش بهای تولیدات، افزایش قدرت خرید مصرف کننده گان، تقویت بازار داخلی، و بهبود سیستم تأمین اجتماعی، الویتهای همیشگی آن محسوب میگردند. این سیاست، امکان بهبود موازنه در تجارت خارجی را بدنبال آورده، افزایش افراطی بودجه نظامی را، غیر ضروری میسازد. بهمین دلیل، باید به انتظار مناسبات نزدیکتر آمریکا با اروپا و روسیه، برای مهار شرایط از کنترل خارج شده بحران کنونی در خاورمیانه ماند، تا در نتیجه آن، گشایشی در کاهش قیمت نفت و کاهش بودجه نظامی، امکانپذیر گردد. بدون توسل دولت کنونی آمریکا به اقداماتی در این جهت، شکست جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی، قطعی است.

ناکامی سیاست جنگی آمریکا در عراق و افغانستان، و تزلزل آن در ادامه همین سیاست در ایران، مدتها پیش از انتخابات اخیر محرز گشته، نتیجه این انتخابات اما، نوعی عقب نشینی آبرومندانه برای دولت آمریکا را، تضمین کرد. حتی میتوان ادعا نمود، جناح میانی بورژوازی متوسط و جناح راست اتحادیه های کارگری، برای جلوگیری از آبروریزی، ناشی از یک عقب نشینی شتابزده نظیر شکست در ویتنام، تغییر توازن قوای سیاسی را، آگاهانه، به سود جرج بوش و نه به زیان آن، ممکن ساختند. در کنار آن، برای جناح متمایل به دموکراتها در میان جمهوریخواهان، منعکس کننده منافع بخشی از گرایش میانه رو در میان رأی دهنده گان، میزان خریدهای نظامی دولت از کنسرنهای تولید سلاح و سود نجومی کنسرنهای نفتی، ناشی از افزایش بودجه نظامی و افزایش قیمت نفت، بیش از سهم سرمایه مالی- نظامی، کیسه این جناح را انباشته ساخته، زمان عقب نشینی بنفع سرمایه صنعتی، اتحادیه های کارگری و طبقه متوسط نزدیک به آن، فرارسیده است. از این رو، مستقل از بحرانهای خارجی، قدرتگیری حزب دموکرات، باید به وضعیت بهم ریخته ناشی از تغییرات افراطی اقتصادی- مالی دوره بوش نیز خاتمه داده، به تقسیم "عادلانه" ثروتهای عظیم چپاول شده از خارج، طی دو دوره حکومت جمهوریخواهان بپردازد. زمان زیادی برای حزب جمهوریخواه باقی نمانده، از آنجا که نارضایتی جناح میانه رو بورژوازی متوسط ذینفع در غارت جهان، شروع شده، از این طریق، گرایش غیرثابت در میان رأی دهنده گان، این تعیین کننده واقعی نتیجه هر انتخاباتی در نظامهای غربی، به سوی سنگین کردن کفه قدرت دموکراتها، سمت گیری کرده است.

خواننده علاقمند! این بحث، ادامه دارد.
----------------------------------
توضیحات
*1- کنگره آمریکا و یا مجلس نماینده گان، دارای 435 نماینده، که بمدت 2 سال، و مجلس سنا، دارای 100 نماینده هستند، که بمدت 6 سال تعیین میگردند. این رقابتها به این دلیل " انتخابات میاندوره ای" نام گرفته است، از آنجا که در نیمه دوره ریاست جمهوری 4 ساله، قرار میگیرد. رئیس جمهورفعلی آمریکا، تا 2 سال دیگر، در پست خود باقی خواهد ماند؛ با این تفاوت، که فاقد اکثریتی از حزب خود، در کنگره و سنا است.
---------------------------------
شماره حساب بانکی برای کمک مالی به کارگران اخراجی شرکت واحد تهران
بانک ملی ایران- تهران شعبه پل تهران نو، کد بانک 134، حساب قرض الحسنه شماره 732280 به نام آقایان: داوود نظری، ابراهیم مددی و ناصر غلامی. از هر بانک ایرانی و غیر ایرانی در خارج از کشور، میتوان با پرکردن فرم مخصوص، مستقیماً به شماره حساب فوق، پول واریز کر
---------------------------------
سرنگونی رژیم ترور اسلامی - اعلام آزادیهای عمومی - فراخوان کنگره شوراها

کنگره شوراها یک کنگره عمومی است، که در لحظات سرنگونی رژیم اسلامی، از تجمع نماینده گان شوراها، سندیکاها و اتحادیه ها، کمیته ها، نهادها و ارگانهای صنفی و دموکراتیک همه اقشار و طبقات سهیم در سرنگونی رژیم اسلامی، در داخل کشور تشکیل میگردد. این کنگره، از قدرت گیری سازمان مجاهدین و سلطنت طلبان، بمثابه جریانات ارتجاعی و سرکوبگر ممانعت بعمل آورده، راه سوء استفاده از خلاء قدرت برای شروع کشمکشهای قومی، توسل به تخریب و انتقام جویی را سد نموده، خطوط کلی نظام سیاسی آتی را روشن ساخته، موعد انتخابات ارگانهای دائمی در کشور را معین میکند.
------------------
طرح اولیه قطعنامه هایی برای ارائه به کنگره شوراها
www.behkish.blogfa.com
آرشیو شهریور 1385، در 7 قسمت متوالی.
--------------------------------
www.j-shoraii.blogspot.com damawand158@yahoo.de نشانی جدید ای- میل.
www.kapital.blogfa.com www.behkish.blogfa.com www.omid1917.blogfa.com
www.4bahman64.blogfa.com
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ