Thursday, January 19, 2006

سندیکای کارگران شرکت واحد و ادامه مبارزه

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد منصور اسانلو، نزدیک به یک ماه است که با وجود وضعیت جسمی نامساعد، در زندان اوین به بند کشیده شده است. همه تلاشهای انجام یافته، چه مبارزات جمعی کارگران، تحصن در مقابل زندان، مراجعات حضوری و چه نامه های اعتراضی اتحادیه ها، اشخاص و نهادهای بین المللی برای آزادی او، تاکنون به نتیجه نرسیده است. این نشان میدهد اهداف سران جنایتکار رژیم در تهاجم به سندیکا، بسیار مهمتر از آن است که خود اعلام میکنند. منصور اسانلو و هر بازداشتی جدیدی اما نباید سرنوشتی نظیر سایر بازداشت شده گان در سالهای اخیر را پیدا کنند. جامعه دیگر نباید به دستگیری فعالین سیاسی و صنفی، در این مورد خاص، سخنگوی هزاران کارگر مبارز و یکی از سازماندهان اصلی یک تشکل بزرگ و مستقل کارگری عادت کند.

مأمورین رژیم اسلامی تلاش میکنند، از یکطرف با دادن وعده های پوچ، و از سوی دیگر ادامه بازداشت منصور اسانلو، در میان کارگران، دلسردی و فرسوده گی به وجود آورده، با ایجاد تفرقه و به تحلیل بردن شور و قدرت مبارزاتی آنان، به هدف تعطیل سندیکای کارگران دست یابند. در عین حال باید این احتمال را در نظر داشت که رژیم به آماده سازی پرسنل دولتی و یا عناصری از دستگاههای سرکوب، و یا ایجاد گروههای حرفه ای اعتصاب شکنان، برای جایگزینی کارگران اعتصابی اقدام خواهد کرد. این تهدید برای کارگران بویژه از آنرو اهمیت دارد که ادامه فعالیت نامنظم شرکت واحد، میتواند به نوعی بی تفاوتی و حتی عدم درک وضعیت از سوی مردم سرگردان و مسافرین منتظر در خیابانهای شهر منجر شده، به حمایت جامعه از کارگران اعتصابی، آسیب بزند. مسئولین پرتجربه سندیکای کارگران شرکت واحد در عین پیشبرد مبارزات روزمره، مطمئناً قادر هستند با همه جوانب خطرات احتمالی تاکتیکهای ضد کارگری رژیم، هشیارانه برخورد کرده، تدابیر عملی لازم را برای مقابله بموقع با آنها، اتخاذ کنند.

شرایط دشوار مبارزات کارگری، که پس از دهه 60 برای اولین بار از آغاز سال جاری، در ابعاد علنی، سازمانیافته و هدفمند ظاهر میشوند، فشار سنگینی را بر دوش کارگران مبارز شرکت واحد گذارده است. هنوز کارگران شاغل در کارخانجات در زیر آوار ضربات سالهای گذشته، و در وحشت از دست دادن شغل خود، آماده شرکت در جنبش سازمانیابی مستقل کارگری نیستند؛ بویژه اینکه برای بخش اعظم کارگران کارخانجات صنعتی در ایران، سندیکا پدیده ای کم و بیش ناشناخته است. از این رو رژیم اسلامی هنوز دست و بال خود را در عدم توجه به خواستهای کارگران شرکت واحد، بازتر احساس کرده، به بازداشت منصور اسانلو ادامه میدهد. گذشته از این، تبلیغات ضد کارگری دسته جات چماقدار اسلامی در کارخانجات ("شورا" های اسلامی کار) علیه سندیکای شرکت واحد، ایجاد اعتماد به مبارزات کنونی کارگران شرکت واحد را مشکل تر میسازد. تا سرایت کامل جنبش سازمانیابی مستقل کارگری به واحدهای تولیدی که توده شاغلین را در بر بگیرد، سندیکای شرکت واحد نه فقط به حمایت فعال کارگران این شرکت، بلکه به ادامه پشتیبانی سیاسی و مالی اقشار و نیروهای دموکراتیک، همچنین همبستگی اتحادیه ها و نهادهای بین المللی کارگری نیز نیاز دارد.

کارگران شرکت واحد هر چه بر تحقق خواستهای خود، و این یعنی، حفظ سندیکا، آزادی منصور اسانلو، بازگشت به کار آخرین نفر اخراج شده، برچیدن دسته جات ضد کارگری اسلامی از محیط کار، و دستیابی به خواستهای صنفی معوقه خود پافشاری کنند، در موقعیت بهتری در مقابل رژیم قرار خواهند گرفت. تجربه مبارزات سالهای گذشته، چه سیاسی و چه صنفی بارها و با تحمیل خسارات سنگین به مردم نشان داد، هرگونه عقب نشینی در برابر این رژیم وحشی، تنها و تنها آن را جری تر، و دامنه فعالیت سندیکا را محدودتر خواهد ساخت.
در همین حال یکی از مسئولین سندیکای کارگران شرکت واحد، از مبارزات وسیعتر آتی برای آزادی منصور اسانلو خبر داده است. امید که اقدام بعدی کارگران هر چه گسترده تر، همه جانبه تر، و با سازمانیافتگی قبلی و هماهنگی کامل صورت گرفته، تحقق خواستهای کنونی سندیکا واعضاء آن را هدف خود قرار دهد. کارگران شرکت واحد اگر لحظات حساس کنونی مبارزه را با اتحاد، ایستاده گی، پیگیری و با هشیاری علیه وعده های توخالی به پیش ببرند، نه فقط شرایط کار و زندگی خود را تغییر میدهند، بلکه بر شرایط کشوری با هفتاد میلیون گروگان این رژیم پلید هم، تأثیرات سیاسی بسیار مثبت بر جای خواهند گذاشت.
*** *** ***
damawand58@yahoo.com http://www.j-shoraii.blogspot.com/
بیست و نهم دی 1384- نوزدهم ژانویه 2006
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
!زنده باد اول ماه مه 1385 درایران
:اتحاد و بسیج نیرو
!علیه جنایات رژیم اسلامی
!علیه تبهکاریهای سرمایه داران
!علیه تجاوز امپریالیستی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ