Thursday, January 26, 2006

! خونی که می جوشد


چهارم بهمن 1384 مصادف با دومین سالگرد کشتار کارگران مبارز خاتون آباد شهربابک، در کرمان است. در این روز صدها نفر از کارگران معترض و اعضای خانواده هایشان، درخاتون آباد و شهربابک مورد تهاجم سنگین نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی قرار گرفتنند. در این جنایت بزرگ در سال 1382، 4 نفر از کارگران کشته، و نزدیک به 300، نفر زخمی شدند. گسترش مبارزات کارگری در دو سال پس از این درنده خویی رژیم و سرمایه داران، بویژه مبارزات کنونی کارگران شرکت واحد، شاهدی است بر اینکه مقاومت کارگران خاتون آباد، نقش آشکاری در قدرت گیری جنبش کارگری ایران ایفا کرده است. تجلیل از مقاومت تعرضی کارگران خاتون آباد و گرامیداشت مبارزه پرشور آنان برای حق کار و حق حیات، با تشدید مبارزه بخشهای فعال طبقه کارگر ایران علیه سرمایه داران و رژیم اسلامی، همزمان گشته است.

تیراندازی به سوی کارگران در خاتون آباد، در پی دو هفته اعتراض و تحصن علیه تصمیم مدیران شرکت میروک مبنی بر اخراج کارگران، رخ داد. پروژه مجتمع ذوب مس میروک در خاتون آباد، طی مدت رسیدن به بهره برداری، بیش از 1200 نفر، از مجموع 1500 کارگر شاغل در این مؤسسه را اخراج میکند. بخش عمده اخراج شده گان را، نظیر اکثر کارخانجات، بویژه مؤسسات ساختمانی، کارگران قراردادی تشکیل میدادند، که طبق توافقات اولیه، باید پس از پایان کارهای ساختمانی، با قرارداد استخدام ثابت مشغول بکار میشدند. درهفته های قبل از شروع اعتراضات کارگری، تنها 250 کارگر دیگر در این شرکت، به کار اشتغال داشتند. دو هفته پیش از اقدام جنایتکارانه علیه کارگران، براساس تصمیم مدیریت ضد کارگری مجتمع، 120 نفر دیگر از شاغلین باقی مانده، مشمول احکام اخراج میگردند. اخراج این گروه، با اعتراض فوری کارگران مواجه شده، تحصن و اعتراضات پی در پی آغاز میگردند. کارگران و خانواده های همراهشان، عاقبت در روز 15 دی دست به یک تجمع در مقابل مجتمع میزنند. مسئولین شرکت پس از این تجمع، با دادن وعده های توخالی مبنی بر توقف اخراجها واستخدام دائمی، کارگران را به تحقق خواستهایشان امیدوار ساختند. اما پس از روشن شدن دروغ بودن وعده های مسئولین، در روز 28 دی کارگران اخراجی همراه با خانواده هایشان دست به اعتراض زده، جاده ورودی به کارخانه را بسته، و به مبارزات خود شدت میدهند. تحصن کارگران معترض تا روز سوم بهمن، ادامه میبابد.

صبح روز سوم بهمن نیروهای سرکوب رژیم، با بکارگیری خودروها و هلیکوپترهای یگان ویژه، به سوی کارگران متحصن هجوم میبرند. در این اقدام سرکوبگرانه، دهها نفر از کارگران و متحصنین بشدت مجروح میشوند. در ادامه درگیری، نیروهای سرکوب دست به تیراندازی به سوی کارگران زده و چندین نفر از متحصنین را مجروح ساختند. اعتراضات کارگران به سرعت به شهربابک کشیده شده و روز شنبه 4 بهمن در سراسر شهر درگیری و تظاهرات گسترش یافت. کارگران و خانواده هایشان در مقابل ساختمان فرمانداری شهر بابک دست به تجمع و تحصن زده، خواستار بازگشت به کار واستخدام دائم شدند. مأمورین سرکوب در تمام شهر، با توسل به تیراندازی مداوم، به غیر انسانی ترین شکلی، به کارگران هجوم آوردند. کارگران و مردم معترض نیز دست به تهاجم زده، به ساختمانهای دولتی، مراکز بانکها و ساختمان فرمانداری شهر، یورش بردند. مآمورین سرکوب رژیم، بی وقفه و از زمین و هوا، به توده های تظاهر کننده شلیک میکردند. در اوج درگیریها، نیروهای سرکوب به سوی متحصنین در مقابل ساختمان فرمانداری نیز آتش گشودند. در این اقدام جنایتکارانه 4 نفر از کارگران معترض بنامهای مؤمنی، مهدوی، ریاحی، و جاویدی جان باختند. در طول درگیریهای روز شنبه همچنین نزدیک به 300 نفر از کارگران و مردم معترض شهر زخمی و دهها نفر بازداشت شدند. پس از این درگیریها، تمام مدارس، مراکز تجاری و ادارات شهر، به مدت 3 روز در اعتراض به جنایت مأمورین رژیم، تعطیل گشتند. مردم در تمام روزهای تعطیل به خانه های جانباختگان مراجعه، دست به تحصن زده، و با اعضاء خانواده های آنان، اعلام همدردی و همبستگی میکردند.

مبارزات کارگری در 2 سال گذشته، بمراتب بیش از همه دوره های قبل، سیر صعودی بخود گرفته است. زمان زیادی از کشتار کارگران خاتون آباد نمیگذرد، اما جنبش کارگری ایران، شاهد تغییرات کیفی و تعیین کننده ای بوده است. هم اینک در آستانه دومین اعتصاب کارگران شرکت واحد، برای روز شنبه هشتم بهمن، قرار داریم. در بهمن 82، روزهای اعتصابات بزرگ در تهران، هنوز در چشم اندازی دوردست قرار داشت. رژیم جنایتکار اسلامی با کشتار کارگران خاتون آباد، طناب داری را بر گردن خود انداخت، که فشار آن را بمثابه تاوان جنایت بزرگ خود، با رشد هر روزه جنبش کارگری ایران احساس میکند
.
*** *** ***
damawand58@yahoo.com http://www.j-shoraii.blogspot.com/
اکبر تک دهقان، پنجم بهمن 1384- بیست و پنجم ژانویه 2006
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
!زنده باد اول ماه مه 1385 درایران
:اتحاد و بسیج نیرو
!علیه جنایات رژیم اسلامی
!علیه تبهکاریهای سرمایه داران
!علیه تجاوز امپریالیستی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ